Linser
07.08.2014
Hejsan! Jag skulle jättegärna vilja ha linser före skolan men min mamma håller inte riktigt med för hon tror att det kmr bli dyrt. Fast det kmr inte bli dyrare än vad det blev med glasögonen. Men hon kanske tror det. Hon tror att det kmr att kosta typ 200€ fast jag tror att det kostar mindre, beror på. Men snälla snälla kan ni säga på ett ungefär hur mycket det kmr och kosta att skaffa linser, och om det är någon kontroll sak dom gör,som också kostar? Mamii

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.08.2014
Hej Mamii!
Att ha kontaktlinser kan vara väldigt bekvämt, göra gott för självfötroendet och underlätta vardagen ibland (tex vid idrott) - men kan samtidigt också vara pilligt och jobbigt och dyrt. Inget gott som inte har något ont med sig, men som tanterna skulle säga; "vill man vara fin så får man lida pin" ;) De flesta unga tjejer som behöver glasögon väljer ju nog i allmänhet här i Österbotten ännu att ha kontaktlinser tex i skolan, även om det blir allt mer trendigt att ha glasögon - och därmed gå från något accepterat till något normalt och inte det minsta märkvärdigt alls. Lite verkar det dock ibland som att det gäller mera studeranden och unga vuxna än högstadietjejer. Men så är den allmänna utseendefixeringen och önskan om att passa in och inte sticka ut ur mängden aldrig så stor som under högstadieåren...
Idag är det lite svårt att säga vad som är billigare, glasögon eller kontaktlinser, eftersom det finns både otroligt förmånliga glasögon och kontaktlinser att köpas, bland annat via nätet. Glasögon som inte är "märkes" eller special på något sätt (tex att man har brytningsfel eller väldigt dålig syn så att de måste dubbelslipas) behöver inte kosta mycket alls - speciellt alltså inte om man köper på nätet, så då blir såklart kontaktlinserna dyrare i relation till dem. Och tvärtom, man kan ju betala sig sjuk för ett par bågar med ett känt namn på skalmen ;).
De första kontaktlinserna köper man nog helst hos en legitimerad optiker. Inte bara för att man behöver göra en skild syngranskning för att kunna använda kontaktlinser (linserna sitter ju inte någon centimeter utanför ögat utan läggs direkt på hornhinnan, så de har inte samma styrka som glasögonen) - men för det mesta görs båda sorternas undersökning nog när man ska tex köpa nya glasögon. Om du har kvar pappret där dina uppgifter står från när du senast köpte glasögon, så står det troligen där vad som gäller för dig när du köper kontaktlinser. Men en optiker kollar också så att du får rätt sorts linser både för dina ögon och dina behov. Så att köpa första tex 3 månadernas kontaktlinser i en ordentlig "glasöognbutik" är nog att rekommendera. Men sedan hittar du nog så gott som alltid samma märkes linser eller motsvarande linser men mycket billigare att köpas via nätet. Då har du ju också redan uppgifterna om tex brytning så att du kan beställa rätt styrka på linserna och liknande. Det finns flera inhemska firmor som säljer kontaktlinser över nätet och tex på den här sidan kan du jämföra priser. http://www.linssit.net/piilolinssit-hintavertailu.php
Som du ser så kostar linser sisådär en 15-30 € för en månad. Men kanske du inte behöver använda linser varje dag, så då kanske ett paket håller längre? Det du ändå kan tänka på ifall du beställer linser över nätet är att det nog är tryggast att beställa via finländska sajter. Detta  eftersom tex tullavgifterna om de kommer från ett land utanför EU kan sluka hela vinsten och så är de kanske inte så färska om de är jättebilliga (gäller tydligen inte finländska importörer). Dessutom påpekas det på sajten ovan att det oftast är samma linser i alla fall, fastän de säljs under olika märken och olika namn.
Och slutligen: man behöver ju nog glasögon också fastän man använder linser. På kvällar och nätter, speciellt när ögonen behöver vila från linserna, när man går i bastu, när man har ögoninflammation osv behöver man ett fungerande par glasögon. Kanske man inte behöver de nyaste och snyggaste (och därmed dyraste), men om synen förändras - vilket den ofta gör under tonåren - behöver man nya och då är det inte bra att använda gamla glasögon som har fel styrka. De kan ge huvudvärk.
Hälsar de glasögonbeprydda ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna