Mycket finnar
10.11.2016
Hej! Jag börjar få väldigt mycket finnar i ansiktet. Vad skall jag göra för att få bort dom? Finns det någon savla man kan smörja in ansiktet med? Min mamma säger att jag skall sluta äta choklad och ost. Hjälper det?
Tacksam för svar!!!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.11.2016
Hejsan, ursäkta att det tagit så länge med svaret.
Jag skulle tro att det är frågan om helt vanliga tonårsfinnar, men de är ju lika trist för det. Ofta brukar det ligga i generna om man får finnar eller inte. Det är sånt som brukar gå i arv, alltså om ens föräldrar har eller har haft finnar så brukar barnen få också. Såklart inverkar det vad man äter, men jag tror inte att allt försvinner om du slutar äta choklad och ost, det ska nog lite mera till. ;)
Det viktigaste av allt är att du rengör din hud varje kväll, med en rengöringskräm eller gelee. Fast man inte använder puder eller färgcreme så fastnar det ändå en massa smuts, damm och fett i porerna under dagens lopp. Så varje kväll ska man rengöra med någon form av rengöringsprodukt, inte tvål, den löser inte upp fettet utan för bara omkring det. Gärna torka med ansiktsvatten sen efter men om du tycker det känns jobbigt så hoppar du över det. En bra fuktcreme som inte är för fet utan helst mera som en tunn emulsion sätter du på morgon och kväll. Du kan läsa mera om hudvård på våra infosidor, HÄR.
Det finns också en massa lokalbehandlingsprodukter som man kan sätta på finnarna för att torka ut dem och kanske täcka det röda. Om inget hjälper kan du boka in dig till skolhälsovårdaren som med hjälp av skolläkaren skriver ut medicin till dig i tablettform som brukar ha bra effekt på finnar. De säljs inte utan recept så man måste gå via skolhälsovården för att få dem.
Hoppas du hittar något som hjälper av detta. Ett besök hos en kosmetolog kan också vara bra, då får du ordentligt rengjord huden och så kan hon ge dig bra hemvårdstips för just din hudtyp.
Hör gärna av dig igen.
Hälsar kosmetologen och ungdomsinformatören Sanna