Ögon
30.05.2014
Tjabba! Jag har nyss fått anmärkbart dålig syn och gick till en välutbildad optiker som berättade åt mig att jag ska börja använda glasögon. Jag protesterade att jag ville ha linser men optikern sade att jag måste börja med glasögon och sen linser. Jag tucker värkligen att jag mycket fulare ut och vill MYCKET hellre ha linser! Så vad skall jag göra för att få bättre. Starkare självförtroende? och hur mucket kostar linser? Hur lång tid måste det gå före jag får använda linser? Zlatan

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
10.06.2014
Hej Zlatan!
Jodu, det är vanligt att synen plötsligt blir mycket sämre i tonåren - då växer man och vissa saker utvecklas snabbt/inte så bra. Det är också möjligt att styrkan på glasögonen/linserna kommer att behöva justeras många gånger för dig ännu innan du nått över 20-årsgränsen. Och visst är det så att optiker/ögonläkare brukar rekommendera glasögon åt personer som behöver men som fortfarande växer - precis som de sa, åtminstone till en början. De brukar (enligt vår erfarenhet) ha lite olika motiveringar till varför, men det har nog att göra med att man kan utveckas så hastigt under tonåren. Likaså brukar de säga olika tider för när man riktigt får börja använda kontaktlinser. Kanske är det individuellt? Att en person som i din ålder redan verkar ha gått igenom det mesta av pubertetsutvecklingen kanske kan tänkas börja använda kontaktlinser (alltså att kanske inte ögonen utvecklas så mycket mera när man tex växt färdigt på längden?), men att kanske en person som har mycket växande kvar att göra borde vänta lite? Men vi har nog också hört om sådana som fått börja använda linser redan som 13-åringar (som visserligen använt glasögon länge), så alla optiker kan ju inte vara av samma åsikt... Är det bara en lite konservativ inställning till linser eller har det något att göra med just dina ögon eller...??? Hursomhelst måste ju även en person som har kontaktlinser nog ha ett par glasögon också, tex för kvällar/nätter (om man nu inte har sådana linser som man kan sova med - vilket vi igen har för oss att inte rekommenderas för sådana som fortfarande växer) och för tider när man har ögoninflammation, irriterade ögon osv. Kanske det skulle löna sig att antingen fråga en annan optiker eller fråga varför av samma som du redan gick hos?
Sedan är det ju det här med att känna sig bekväm med sina glasögon. Det tar en tid att vänja sig och det känns konstigt i början, det går inte att komma ifrån. Det är som med en helt ny frisyr. Men det finns vissa råd att följa här för att göra det hela till en positiv sak. För det första lönar det sig att ta med flera goda smakråd när man ska välja glasögon. Man ser inte sig själv så som andra ser en och det är lätt att man själv råddar in sig i egna åsikter om vad som är modernt/trendigt, "osynligt" eller annat i smakväg. Eller för att man skäms för glasögonen. Och så väljer man själv något som kanske inte alls passar ens ansiktsform eller färger. Eller som i värsta fall bara stjälper istället för hjälper ens utseende. Därför är det bra att ha flera personer (BÅDE yngre och äldre) med formsinne med sig när man väljer. Visst har ofta personalen också bra kunskap och smak, men som med all försäljningspersonal så kanske de "drar hemåt" istället för att helt fokusera vad som skulle smickra just ditt utseende mest.Och hittar man inte DET paret glasögon i den ena affären, så ska man gå till nästa - inte känna att man måste välja bågar just från den affär där man fått synundersökningen.
Just att välja något trendigt är btw en vanlig fallgrop, eftersom även glasögontrenderna växlar från år till år. Har man valt tex bågar i säsongens trendfärg eller -form så lider man av att de känns omoderna om ett år och "måste" köpa nya (=mera pengar åt optikbutiken...). Och precis som med kläder: bara för att en form/färg är trendig betyder det inte alls att den passar alla. Ibland är faktiskt de tidslösa klassikerna de bästa alternativen. Även för att många av de glasögonbågar som finns i affärerna just nu faktiskt är rätt flaschiga och kräver en hel del självförtroende av bärarna. När man provar glasögonbågar borde man också ha på sig sådana färgers kläder som man vanligtvis har och ha den frisyr man vanligtvis har, så har man störst chans att hitta en form och färg på glasögonen som smickrar en. Att fota sig själv med dem på, gå hem och tänka i lugn och ro och sedan välja är inte heller någon dum idé.
Hursomhelst lönar det sig att försöka bli kompis med sina glasögon, eftersom de är ett måste (slarvar man med att ha dem på och inte har linser, så kan synen försämras hastigt ytterligare). Det är som med alla kroppsdelar och delar av utseendet som man kan skaffa sig komplex för: bättre att lära sig att tycka om sig själv än att envisas med att tycka illa om sig själv. Det är bara man själv som bestämmer. Mera tips för hur man får ett bättre självförtroende finns under Information -> Själen här på Decibel - och mera kommer i juli då det är Månadens tema här :D
Till slut en liten personlig anekdot om glasögon: när ungdomsinformatören Liselott fick glasögon på 8:an kände hon samma som du. MEN under första lektionen i skolan med nya glasögonen på, så upptäckte hon till sin stora förvåning att killen hon var dödligt kär i faktiskt satt och såg på henne under hela timmen. Än idag vet hon inte om killen faktiskt kollat hela tiden (och hon bokstavligen varit för blind för att se det) eller om han tyckte hon var jättesnygg i nya glasögonen. :D
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och Storasyster/sommarjobbaren Angelica