Ögon problem
21.01.2017
Jag har sömnproblem och såklart fär man ju följderna mörka ringar under ögonen men jag undrar om min röda prickar har också med mina sömn problem också att göra eller vad kan dem bero på det är liksom små röda prcikar runt mina ögon hittade inte så värst mycket om detta på internet. Haggelgeväret

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.01.2017
Hej,
Det är svårt att veta riktigt vad de röda prickarna under dina ögon beror på eftersom jag inte vet hur de ser ut. Det är möjligt att det kan vara små brustna blodkärl, men det kan även vara små atopiska eksem. Som sagt, svårt att säga utan att se dem.
Jag tycker att du skall gå och tala om saken med din skolhälsovårdare. Hon kan kanske genom att titta på dem avgöra vad de kan bero på, och samtidigt kan ni diskutera dina sömnproblem så att du skulle få ordning på sömnen. Men det är ett välkänt faktum att hela kroppen tar stryk om man inte sover tillräckligt, så det skulle vara viktigt att reda upp saken.
Kram
Tessi