.
03.10.2014
Hej! Nu är det så att för länge sedan, ca 1 elr ett halvt år sen så brukade jag få en böld i rumpan ganska långt ner, emellan skinkorna men ändå inte helt emellan utan vid analen. Det började som en liten bula sen växte den till sig o blev bara större o större o gjorde mera o mera ont. Till sist så ont att när jag gick så skavde den o jag kunde inte sitta. Så då for vi till sjukhuset och dom sa att gubbar brukar få sånt här. Dom sa att vi skulle äta antibiotika så skulle den spränga så småningom o börja läka sig. Det gjorde den för en morgon när jag vaknade var det OTROLIT vått o klibbigt i sängen. Det var mycket blod o gul äcklig sörja. Sen så måste man ta hand om det här såret å använda kompressor så man var tvungen att byta flera gånger om dan, för att det annars skulle komma igenom från såret. Så här höll jag på i en vecka eller mer. Har haft det här cirka 3 gånger. Och en gång så var det en läkare som tyckte att hen skulle skära upp bölden med en skalpell. Det var så himla äckligt o läskit. Hen bara spreja nåt riktit kallt på bölden o sa att det gör så att du inte känner av nåt när jag tömmer bölden, fast nog kände jag av lite när hon rotade intuti den. Men nu till saken, det känns nu som att en liten bula ska ha kommit på skinkan, fast nu är det så att den är typ mitt på. Så den syns. O jag hoppas VERKLIGEN att det bara är en Finne elr nåt annat som går om. :( vill inte fara till sjukan o visa röven åt en läkare, så pinsamt... Jag har t.om vägrat att fara till sjukhuset bara p.g.a att det är så pinsamt. Gråter o gråter o säger åt mamma att jag vill inte visa det. Ibland brukar jag t.om inte berätta för mamma att jag har fått den här bölden, fast till sist så blir bölden så stor att jag inte knappt kan gå utan att det gör ont och absolut inte sitta! Så varför får ja dom här? Vad är det? Vad ska jag göra för att slippa dom å undvika dom? (Hoppas verkligen inte att det är en böld igen...:( ) Boy

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2014
Hej.
Det du beskriver brukar rätt och slätt kallas för bölder, och precis som de sade vid sjukhuset så kan det frabba gubbar, MEN det är inte alls alla drabbade som är gubbar, utan också unga flickor och pojkar kan få dem. Oftast beror bölderna på att det inne i analkanalen finns körtlar som bildar slem, och om dessa körtlar täpps till så kan det orsaka att bakterier samlas ocg som följs uppkommer en varfylld böld. Precis som du skriver så brukar bölderna behandlas med antibiotika och genom att man tömmer dem.
Det du nu beskriver att du har på skinkan låter mer som en finne, eftersom bölderna brukar finnas närmare analen. Men det lönar sig naturligtvis att följa med ändå. Jag förstår att det känns hemskt pinsamt att gå till läkare p.g.a bölderna, men läkaren är nog van att behandla även dessa problem. Och det är jätteviktigt att du kontaktar läkare direkt då du märker att en böld är på kommande eftersom de kan leda till långvariga komplikationer om de inte blir behandlade. Ingen önskar sig problem med denna del av kroppen, eftersom området är så privat, men det är ändå bättre att du åker och visar upp bölden i tid och får rätt behandling än att du sedan måste lida av komplikationerna under en lång tid.
Så jag rekommenderar att du skulle följa med bulan du har på skinkan, i bästa fall är det bara en finne denna gång och problemet löser sig själv. Men om du börjar misstänka att det inte är en finne utan något annat så tycker jag att du skall kontakta en läkare så att du får rätt behandling snabbt.
Många kramar
Tessi