Raka benen
05.01.2014
Hej!
Hur säger jag till min mamma att jag vill raka benen? Eller kan jag bara göra det utan att hon vet? Jag är 13 och har ganska håriga ben... E

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
13.01.2014
Hej!
Att raka benen tycker vi nog att hör till de saker man bestämmer själv om. Det är nog var och ens ensak. Det gäller inte bara vad mamma tycker, utan också att stå på sig mot kompisar som kommenterar ifall det är så att man inte vill raka. Att ta bort håren på benen är nog en så utbredd trend att det nästan anses höra till vanlig bashygien - men man måste alltså inte om man inte vill. Men vill du börja raka benen nu, så gör du det - och du behöver inte motivera varför. Men vill du ändå ha någon "ursäkt", så kan du ju säga att benen kliar när du har långkalsonger/strumpbyxor på, att andra retas för dina håriga ben eller att du blivit så "stor" nu och "alla andra" gör det ;) Att bli stor handlar ju också om att stå för det man vill.
MEN, en liten varning innan du börjar: när man rakar tex benen, så kommer hårstråna på benen att bli grövre och mörkare med tiden. På samma sätt som att unga killars fjun på hakan stimuleras att bli grövre om de rakar sig. Det här gäller nog all annan kroppsbehåring också, som under armarna och könshåret. Därför kanske det kunde vara smart av dig att börja använda någon metod som rycker eller fräter bort håren istället, som vaxning, epilering eller hårborttagningskrämer. Med dem blir inte hårstråna grövre och mörkare - för vissa blir de till och med fjunigare och ljusare eller till och med slutar växa helt.
Det finns massor av olika produkter tex på skönhetshyllorna i varuhusen och även om de kostar lite mer än en rakhyvel och lödder, så kanske det är en bra investering. Att vaxa hemma kan vara lite knepigt innan man får in den rätta knycken - och smärtfritt är det inte - men att göra det på salong blir nog dyrt, eftersom det nog ska upprepas med några veckors mellanrum. Hårborttagningskrämerna är lätta att använda (ifall man inte har överkänslig hy) och kan finnas att köpas till och med i små matbutiker. De är nog de minst smärtsamma av alla alternativen. Och en epilator (liten maskin som rycker bort hårstråna) finns i olika prisklasser och hittas också i stora varuhus och i teknik-butiker. De är kanske mest kostnadseffektiva och man vänjer sig nog vid att det tar lite ont när man använder dem. De går också att använda i armhålorna och bikinilinjen, om man inte är så känslig.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna