Skär mig
16.03.2018
Hej!
Jag skär mig själv i armen med mina nycklar ibland när jag tycker livet är för hopplöst. Detta skäms jag extremt för och är väldigt rädd att någon ska komma på mig med. Får nästan panik innan en gympatimme när jag skall byta om. Rädd för att någon skall se.
Snälla hjälp!
Tove
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
03.04.2018
Hej på dej!
Du tycker livet är hopplöst och skär dig skriver du. Vilken annan känsla lurar bakom hopplöshetskänslan? Fundera efter en stund. Är det ilska? Sorg? Skam eller skuldkänslor över något? Försök komma ihåg när ditt skärande började? Vad hände just vid den tidpunkten i ditt liv?
Du ska inte skämmas för att du skär dig eftersom du har en orsak att göra det. Ingen skär sig för att det är roligt. Orsaken kan vara att du bär på känslor som är så svåra att berätta om för någon annan för att du kanske skäms så du håller dem för dig själv. Då blir det som en kastrull med vatten i som kokar över till sist. De känslor som kommer ut då är så pass starka att man lätt kan få panik och stark ångest. En annan orsak kan vara att man kanske en lång tid kämpat med starka, negativa känslor inombords att man till sist känner sig helt känslomässigt avtrubbad, nästan död inombords och det kan också leda till at man skär sig i hopp om att ens känna någonting.
Jag skulle önska att du skulle gå till din skolkuratoroch berätta detta. Genast du tillsammans med en utomstående får hjälp med att sätta ord på dina känslor så kommer din ångest att lätta och du kommer inte att ha behov av att skära dig mera.
Ta hand om dig
Hälsar Camilla