Squats
12.07.2014
Finns det några bra övningar som tränar rumpan förutom squats och utfall?
Squats har jag hittills sett ganska mycket resultat av, men jag har ganska dåliga knän, så jag skulle vilja ha lite tips på några som inte "tar" så mycket på knäna. :/
Och en annan fråga; Jag får alltid träningsvärk i benen av squats, och inte i rumpan. Gör jag dem på fel sätt, eller ska det bara vara så? :) ..

Ungdomsinformatören Lena svarar
16.07.2014
Hej ..!
Jo visst, det finns en hel massa bra övningar som tränar rumpan! Här kommer några:
- Höftlyft. Ligg på rygg med böjda knän. Dra hälarna så nära rumpan som möjligt och lyft sedan upp rumpan/höftet så högt du kan. Om du vill ha tyngre varianter kan du göra lyften med bara ena benet åt gången. Kolla bild här!
- En som definitivt känns är övningen som liknar "kissande hunden" och olika varianter av den. Kolla video här (de första 30 sekunderna). Gör tex 15 reps av varje variant. Känns garanterat i rumpan om du gör dem rätt!
- effektiv träning för rumpan är också olika hopp- och skuttövningar (tex. skridskohopp, grodhopp etc.). Andra bra alternativ är sprintträning (spurter - både längre och kortare) och backlöpning. Men kolla att knäna och tårna pekar åt samma håll i hoppen och kom ihåg att landa mjukt för att inte skada knäna ytterligare.
- Du hittar massor av andra om du googlar tex "rumpövningar", "träna rumpan" eller "glute exercise". Kom ihåg att variera övningarna med jämna mellanrum, då effektiveras rumpmusklerna på nya sätt vilket gör träningen effektivare.
Squatsen tränar både benen och rumpan men självklart beror det på hurudana squats du gör om de känns mera i benen eller i rumpan. Tex i sumosquats effektiveras rumpmusklerna mera. Fäst också märke till med "vilken del av foten" du kommer upp - försök att ha tyngden mera på hälen än tårna när du kommer upp. Om du kan vicka på tårna då du gör squats är du på rätt väg. Kom också ihåg att ha bra hållning när du gör knäböj, bröstkorgen ska vara "uppe".
Hoppas du fick några tips till träningen, lycka till! :)
Hälsar ungdomsinformatören Lena