stora lår
24.07.2014
hej jag är en vanlig pojke ganska smal sixpack och allt men min rumpa och lår är jätte stora. jag tränar 3-4 gånger i veckan äter hyfsat hällsosamt har någon nå tips hur jag får smalare lår och rumpa vad jag ska äta hur jag ska träna . tack

Ungdomsinformatören Lena svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
28.07.2014
Hej!
Nu säger du inte desto mera vad det är du tränar, men mängden låter nog riktigt bra. Kroppsformen beror ju nog till en del på vilken sport man håller på med och hur man tränar, men i grund och botten är vi alla skapta på ett visst sätt och det går inte att forma om vissa delar (åtminstone inte på naturlig vis). Hurudan kroppsform vi har har mycket att göra också med generna, vi är skapade på ett visst sätt och som sagt går det att ändra på den formen bara till en viss punkt.
På basen av vad du berättar är det svårt att ge några tips eller ens avgöra om det faktiskt är så du säger - det är inte så troligt att du skulle ha stora lår och stor rumpa om du är smal och har sixpack... Kanske det bara är något du inbillat dig? Något som bara DU ser? Kanske du till och med är på god väg att skapa ett komplex över det?
Stoppstedistanna säger vi och ber dig genast läsa vad vi skrivit om komplex på våra sidor. Försök att låta bli att titta på dig själv med för kritiska ögon - försök istället hitta det goda. So what om du skulle ha lite större lår och rumpa - det betyder ju högst troligen att träningen resulterat i starka muskler som hjälper dig att springa hårdare, hoppa högre, skrinna snabbare, lyfta mera etc. Alla saker har två sidor, det lönar sig att sträva till att se det positiva även om det kan kännas svårt.
Dessutom så är det ju så att det inte går att punktförbränna fett. Låren kommer att bli mindre om du försöker gå ner i vikt, men det kommer också att synas på hela kroppen, inte bara låren och rumpan. Att gå ner i vikt är heller inget som du ska sträva efter. Du är i växande ålder och behöver energi och näring till att utvecklas och orka träna. Träningsformer som i allmänhet sägs göra benen smalare är tex. löpning (längre sträckor), simning, dans, pilates, bodypump och yoga, eftersom de bidrar till att musklerna ser slankare ut.
Du säger att du äter hyfsat hälsosamt, det låter bra, du kan bra unna dig något gott ibland. Utan att desto mera veta hur du äter är det svårt att säga vad och om du borde ändra på något. Det viktigaste är hursomhelst att äta mångsidigt och regelbundet, gärna med 3-4h mellanrum, inte för mycket sötsaker och skräpmat. Ät så du blir mätt.
Jag har tidigare svarat på frågor om vad är bra att äta när man tränar, sätter in exemplet åt dig också:
"Frukost: Gröten (fyllkornsgröt, havregrynsgröt) är ett bra val till frukosten, den innehåller fibrer, som sköter om ämnesomsättningen och håller dig mätt länge. Ät gröten med t.ex. bär, frukter, nötter, keso, mjölk, etc... Drick gärna mjölk till.
Lunch: Ät skolmat. Skolmaten är oftast vanlig husmanskost, som innehåller något från varje näringsgrupp. Ät också grönsaker. En bra modell att följa är tallriksmodellen: 1/4 proteiner (kött, fisk, tofu, soija..), 1/4 kolhydrater (potatis, pasta, ris...) och 1/2 grönsaker (sallad, morot, kokta grönsaker...).
Mellanmål: beror säkert mycket på när du har träningar eller hurudan träning ni har. Om träningarna är senare, kan du äta t.ex. kvarg med saftsoppa eller bär/frukter, yoghurt och mysli, smörgåsar (eller något liknande). Om träningarna snart börjar, men du känner dig lite hungrig, kan du äta en banan, lite kvarg, eller t.ex. en proteinbar.
Middag: vanlig husmanskost. Ät det som ni har till middag hemma, ofta är hemmalagat (i likhet med skolmaten) ett hälsosamt och bra val. Broilerpasta, potatis och fisk, risotto (och grönsakerna eller salladen förstås)... är bara några bra alternativ.
Kvällsmål: Ofta är ju träningarna på kvällen och man kan ibland komma hem ganska sent, men ät alltid något före du går och lägger dig! Ät gärna så nära efter träningen som möjligt, då får din kropp fyllt på sina energiförråd och du återhämtar dig bättre. Som kvällsbit funkar det bra med sådant som redan nämndes under mellanmålet.
Om du känner dig hungrig annars under dagen, är det bra att ha frukter till hands. Du kan bra äta t.ex. ett äpple eller en banan närsomhelst under dagen. "
Sköt om dig och lycka till med träningen, du är fin som du är!
Hälsar ungdomsinformatören Lena och sommarjobbare/storasystern Angelica