vita tänder
18.09.2017
Är det skadligt att bleka tänderna med en blandning av citron och bakpulver en gång i veckan i flera års tid? Jag är desperat efter att få vita tänder, vad ska jag göra? X

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.09.2017
Hej.
Att bleka tänderna med citron och bakpulver en gång i veckan i flera års tid är antagligen ingen god idé. Redan stor konsumtion av citron fräter på tänderna och gör emaljen mer porös, vilket i slutändan leder till att tändernas yta blir skörare och missfärgas t.o.m. lättare än förr (plus att man lättare får hål i tänderna..)
Ta kontakt med en tandhygienist på din hemort så kan hen ge dig förslag på skonsammare och effektivare metoder att hålla tänderna vita. Tandhygienisten kan du besöka kommunalt, (alltså via hvc) så det är ingen stor utgift.
Kram
Tessi