Vårta på knät
13.03.2017
Hej! Jag har en vårta på knät som jag knaprade på så att det började blöda. Jag fick blodet på fingrarna och nu undrar jag om det är stor risk att jag får vårtor på t.ex. fingrarna? Läste t.o.m. att det kan smitta så jag får vårtor i underlivet. Stämmer detta? Är livrädd att jag nu ska få vårtor på händera för att inte tala om på ännu otrevligare ställen, t.ex. ansiktet? Är vettskrämd.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.03.2017
Hej,
Jag tycker inte att du skall oroa dig. Om du tänker på saken så sitter ju faktiskt vårtan redan fast på din egen kropp - så du är på så vis redan i kontakt med den hela tiden eftersom ni delar blodomlopp du och din vårta.
Det finns många olika typer av vårtor, men alla sorters vårtor kan inte dyka upp överallt. Det är med andra ord skillnad på de vårtor som kan dyka upp i underlivet och de man har på fingrarna/tårna eller knäna.
Oroa dig inte.
Kram
Tessi