Vilken hudtyp?
02.07.2016
Hej.
Jag skulle vilja veta var man får reda på vilken hudtyp man har, för det verkar som att det är en ganska viktig del i ansiktsvården för att man skall kunna få resultat, och så att huden mår som bäst. Jag har själv ganska oren hy och misstänker antingen en fet eller bland hy. Nu just använder jag rengöringsmjölk och dagkräm 1/dag, men är det för lite? Och just vart ska man vända sig om man vill få reda på sin hudtyp? Hudläkare (isf var hittar man sådanan), kosmetologer, läkare? Väldigt tacksam för svar.
Espresso

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.07.2016
Hej Espresso!
Nu råkar vår kosmetolog ha semester, så jag ska sammanfatta lite ur hennes tidigare svar, ta från de infosidor som hon skrivit åt oss samt av egen erfarenhet.
Först och främst: funderar du på vilken hudtyp du har och vilken hudvårdsmetod som skulle passa just dig bäst, så vore det välinvesterade pengar att gå till en kosmetolog på en skönhetssalong. De kan det här bäst, de är experterna här (läkare behöver nödvändigtvis inte alls kunna så mycket om vanlig hudvård och tonårshy, om det inte är en specialiserad hudläkare) - och din hud ska du ju leva med i många år, så det lönar sig att göra rätt från början. Under en ansiktbehandling för några tior kan du lära dig massor ifall du har en pratsam kosmetolog! Visserligen brukar kosmetologer själva sälja vissa produktserier och önska att man ska köpa just de produkter i deras försäljningsutbud som passar ens egen hy, men det är absolut inget köptvång (däremot hör man ju vad de produkter man sedan köper, oavsett varifrån, ska ha för effekter ;) ).
I tonåren är det vanligt att man har blandhy med fetare partier över panna-näsa-haka (brukar kallas T-zonen) och då behöver man produkter som passar enligt det. Men det handlar inte bara om torr/fet/blandhy, utan även om hormoner som ger orenheter. De flesta finnar man har i tonåren beror på att könshormonerna börjar leka tornado i kroppen, inte direkt på att man skulle vara otvättad eller ha ätit fel saker. Visst, om du inte rengör huden och återfuktar på ett sätt som passar den, så kan man få finnar tex av att det yttersta hudlagret är så torrt att det täpper igen porer (händer om man tex tvättar med tvål). Man rekommenderar även att man ska rengöra ansiktet både på kvällen och morgonen och använda dagkräm under dagen och nattkräm under natten, men sist och slutligen handlar det om att få bort luftföroreningar och dagens smuts och om att återfukta huden, oavsett närvarhur man gör det. Och äter man mycket fett, socker, tillsatsämnen och dricker för lite, så lagras slaggprodukter i huden och täpper igen porer så att det uppstår finnar. Därom tvistar de lärde ifall choklad, ost, nötter och rödvin faktiskt på riktigt ger mera finnar: ibland motbevisar en ny forskning det, ibland bevisas det. Slutligen kan även luften man vistas i påverka, så att ju mer avgaser och sämre luftkvalitet, desto sämre hy brukar det ge. Byt därför dynvar minst en gång i veckan, håll håret (som rör ansiktet) relativt rent och som sagt, tvätta bort smuts (även när den inte syns med blotta ögat).
Oavsett, så ska det vara måtta med allt, även när det gäller hudvården. Även för mycket tvättande eller med fel produkter kan ge problem, tex om man alltid tillför huden fukt, så behöver den inte längre producera den själv och blir beroende av produkter (det är det som brukar hända när folk blir beroende av läppomada/läppcerat). Det finns de som säger att de klarar sig utmärkt med olivtvål och kokosolja också och inte behöver fancyga produkter med en massa tillsatsämnen i (faktiskt innehåller kokosolja naturligt desinficerande ämnen som kan motarbeta infektioner, alltså finnar).
Men som sagt, även den som utför den bästa av hudvård mest regelbundet med bäst produkter kan ha svarta pormaskar och finnar på grund av hormoner. Vissas ansiktshy (och för en del även byst, hals, nacke, rygg, rumpa och underliv) är mer utsatt av finnar än andras och det finns inget man kan göra åt hormonerna. Många vuxna kvinnor får ännu någon finne strax före mensen. Har man riktigt besvärligt acne kan en del preventivmedel som p-piller och hormonspiral ha den positiva biverkningen att man får mindre finnar, men även det är individuellt, det finns ingen garanti för hur den egna kroppen kommer att reagera på konstgjorda hormoner. Oavsett brukar man ofta ha ett par tre månader i början av preventivmedelsanvändningen då man har mer finnar än normalt innan kroppen vänjer sig. För svåra besvär med ansiktshyn finns även skilda mediciner och antibiotika-typer - men finnarna kommer nog tillbaka när man slutar med dem och resten av kroppen tackar knappast för medicinernas påverkan och biverkningar. Och så ska man såklart akta för bakterier man tillför hyn när man petar och klämmer på pormaskar och finnar. Observera även att man kan ha lite olika hy på vintern och på sommaren, av skidsemestrar och villavistelser i sol och vind och havsvatten osv.
Mera råd kan du läsa på våra sidor om hudvård, men ta och boka tid till en kosmetolog nära dig och be om massor av tips medan hon utför behandlingen, tex på djuprengöring och ansiktsmasker :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott