Vit tunga
15.02.2018
Hej! Finns det något man kan göra för att få bort det vita på tungan? Har googlat mycket men tycker jag redan gör mycket av det som står ... Ändå har jag fortfarande rätt vit tunga, kollar man nära ser den ju lite luddig ut också. Det är inte problematiskt i sig, men tycker det är rätt obehagligt ibland att titta på den, den syns ju även ibland för andra när jag gäspar/skrattar etc.
Borstar tänderna med eltandborste enligt rekommendationerna, använder både tandtråd och tungskrapa, dricker ej kaffe eller mycket te. Äter ej stora mängder socker, försöker överlag hålla en bra kost även om jag i perioder ätit dåligt men tycker inte tungan ändrat nämnvärt i de perioderna heller. Har ett smycke i munnen men tror inte det har någon betydelse eftersom det va så här även innan jag skaffade det.
Så jag tycker ju min tunga skulle se lite ”friskare” ut och vill gärna den ska göra det ... Finns det någonting på tex apoteket man kan få bort det med? Har förstått att det är någon typ av svamp.
Tack för en bra sajt! M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.02.2018
Hej,
Det kan precis som du skriver ha att göra med bakteriefloran i munnen att din tunga är vitaktig eller har vit beläggning. Men det kan också vara ett tecken t.ex. på att man dricker för lite och är torr. Det är bra att du sköter din munhygien så bra!
Jag tycker att du skall kontakta en tandhygienist som kan uttala sig bättre om läget i din mun. Om det rör sig om svampinfektion eller någonting annat ser antagligen tandhygienisten och kan då ge dig råd om hur det skall behandlas. Kontakta tandhälsovården i din hemkommun och boka en tid.
Kram
Tessi