Whitening strips
11.01.2023
Är whitening strips dåligt för tänderna? Kommer jag förstöra mina tänder för alltid om jag testar dem? Vilka skulle du rekommendera som funkar bäst? .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.01.2023
Hej,
Eftersom det finns olika risker med olika blekningsmetoder av tänderna så skulle det bästa vara om du först besökte en tandläkare eller en tandhygienist som kunde kontrollera dina tänder. Om man t.ex. har hål i tänderna eller tandsten så borde detta åtgärdas innan man använder något blekmedel. Olika människor har även olika nyanser på sina tänder helt naturligt, så det beror inte på att vissa nödvändigtvis skulle tvätta tänderna sämre utan på att utgångsläget och förutsättningarna är olika. De flesta blekmedel medför även en risk att man skadar emaljen på tänderna.
Så börja med att boka en tid till tandläkaren och diskutera med hen vad du kan göra för att få vitare tänder och om det finns några produkter som är säkra för just dig att använda.
Kram,
Tessi