Aa du
30.11.2013
Jag är överviktig, har en fettprocent på 40. Jag vill få ner fettprocenten till cirka 10 eller mindre pågrund av att jag vill vara smal, inte för att jag blir mobbad eller så bara för att jag vill helt enekelt, bevisa att jag kan. Så jag har nyligen börjat gymma 4 gånger i veckan, på dessa 4:a träningar så blir det tillsammans hela kroppen (Vid varje träning fokuserar jag på 2 till 3 områden). Men det verkar inte ge resultat i fett minskning utan bara i muskler. Så jag vill liksom träna så som jag göra och få bort fett samtidigt och då har jag typ ett scehma med kost, träning osv som jag kommit på som följer lydande:
Frukost: Ägg med kalla tomater.
Lunch: Vad nu skolan serverar.
Middag: Kyckling/Kött och sallad
Kvällsmat: Nånting lätt som frukt.
Efter träningarna tar jag proteinpulver samt hoppar 300-600 hopp med hopprep.
Kan man med detta schema förlora fett men spara/bygga muskler?
Tips skadar inte mvh kille je

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
05.12.2013
Hej,
Toppen att du börjat träna och fundera på vad du sätter i munnen. Jag skulle gärna veta hur lång du är och vad du väger för att lättare kunna hjälpa dig.
Först och främst vill jag påpeka att du nog äter för lite för att kunna bygga muskler. När man försöker minska i vikt och i ditt fall bygga muskler är det viktigt att både träningen och kosten är i balans. Om man inte äter tillräckligt är det svårare att minska i vikt och risken att man skadar sig vid träning är större.
Proteinbehovet är heller inte så mycket större för en s.k normal kropp, endast muskelbyggare på elitnivå har ett litet högre behov. Proteinpulver osv behövs oftast inte och brukar främst kosta pengar. Överskott av protein kan kroppen nämligen inte lagra, utan det kissar man ut. Man vet inte heller vilken effekt det har på njurarna under en längre tid.
Jag rekommenderar dig att börja äta mer mat och oftare, dvs fem måltider dagligen. Frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Efter träning är det väldigt vikitgt att äta ett bra mål inom helst en halvtimme, annars har inte träningen effekt. Att endast äta frukt till kvällsmål är alldeles för lite. Dessutom har du ännu inte växt klart då du är 15 år, kroppen behöver energi och näring för att orka utvecklas normalt.
Så genom att äta sunt och träna både styrka och kondition är det bästa och enklaste sättet att komma i form!
Du kan läsa mer om hur man bör äta för att äta "rätt" i tidigare frågor, det har jag nämligen svarat på flera gånger. En som tränar bör äta vanligt mat.
Det är bra att du är motiverad, men undvik att vara för tuff mot dig själv, det brukar nämligen inte hålla i längden.
Stort lycka till! / Anna - kostrådgivare och sjukskötare