Hur får man smalare höft?
18.03.2018
Hej! Jag är ganska kort, ca 154cm och tror inte att jag kommer växa mycket mera för jag fick min mens för ett och ett halvt år sedan. Jag har en tendens till att bygga muskler, speciellt lårmuskler känns det som. Har ganska stora lår men de är mest muskler. Jag har gå ner lite i vikt men väger ännu äger ca 39,5 även om det inte är övervikt känns det som om min höft är typ 1km bred och det ser så sjukt dumt ut mot min korta längd och smala övrekropp. Har försökt låta bli att träna mycket höft/lårmuskler men på ledda gympass är det typ det enda man tränar. Jag har också försökt träna övrekroppen mera för att få balans men ser inte alls samma fenomen där. Den missnöjda

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.03.2018
Hej!
Vet du, det går inte så bra att påverka hur breda höfter man har, eftersom de bygger på hur breda höftben man har (skelettet). Men utanpå höfterna - och på magen, låren, rumpan och brösten - så finns våra kvinnliga fettreserver. De blir mindre/större delvis beroende på vad man väger, så att man tex får mindre bröst om man går ner i vikt. Men det beror också på att kvinnokroppens former helt naturligt buktar utåt just vid höften. Sådär om man drar alla kvinnor över en kam, alltså. När man ännu inte är helt utvecklad, eller om man hör till de som genetiskt har en smärt kroppsbyggnad, så har man smala höfter så där som småflickor överlag. Men för de flesta av oss normala kvinnor, så blir höfterna bredare någon gång under puberteten. Närvarhur varierar från person till person, kanske du bara är lite tidig med just den här biten av puberteten?
Vi får våra kvinnliga former. Och vännen, det är vackert! Just nu råkar skönhetsidealet visserligen vara att man ska se ut som flickor i kroppen, men dn kroppsformen är egentligen ett undantag hos vuxna kvinnor. När man kommit upp över 20 år har de flesta betydligt bredare höfter och rumpor och lår - och det är så moder natur har tänkt ut det. Vi "sparar" lätt där inför både svälttider och kommande bebisar, medan män tenderar att spara mitt på magen först. Och tittar man världen över, så är det vanligt att man i andra kulturer tycker att det är fint med kvinnliga former. Tex i Sydeuropa och Sydamerika tycker man överlag att kvinnor ska vara bredare nertill än övertill. Klart att det är en smaksak, men där är de också lite annorlunda byggda (se tex Eva Longoria, Jennifer Lopez eller Shakira). Vi nordbor är ofta lite smalare i höfterna. Om din mamma, dina systrar, mostrar, farmor osv har breda höfter, så är sannolikheten större att du också kommer att få det. Och kollar du bara på nordeuropeiska eller nordamerikanska tjejer (artister, skådisar, bloggare osv) på tex Insta, så kommer du att tycka att du är "fel". Men jämför då med japanerna eller kinesiskornas kroppsbyggnad. Ta tex klädstorlekarna som exempel: det är i Asien de flesta av våra kläder tillverkas, så därför känns ofta tex storlek L på lappen som en stor S i verkligheten.
Klart att man kan lyckas träna till sig bredare höfter om man satsar mycket på att bygga muskulaturen runt höfter, rumpa och mage, så vill du inte bli bredare är det helt okej att inte träna de muskelgrupperna så mycket. Men samtidigt går det inte att helt träna bort kurvorna där, just pga höftbenens vidd plus att man nog ska ha väldigt, väldigt låg fettprocent i kroppen om man ska få bort allt överlopps från höfterna. Om du vill, så kan du lägga all den energi och tids som krävs för det, men om du vill träna för hälsans och välmåendets skull, så kan det till och med vara direkt skadligt att träna en del av kroppen för lite och någon annan för mycket. Klart att det då skulle vara skönt om skönhetsidealet skulle vara lite naturligare istället och bejaka de kvinnliga kurvorna, men huvudpoängen är ändå att lära sig att bli nöjd med sig själv. Hur väl man trivs i sin egen kropp sitter nämligen mycket mera mellan öronen än runt midjan eller höfterna eller rumpan eller vilken annan kroppsdel som helst.
Kram, Liselott