Barn
25.02.2025
Kan jag det leda till att man inte kan få barn iframtiden för att man tappat några kilon i som tonåring. Och att man har liksom gått ner i vikt för att man tränat mycket och dragit ner på godsaker och maten. Rädd för att inte kunna få barn

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.03.2025
Hej,
Det att man lämnar bort godsaker och tänker mer på vad man äter, eller att man tränar minskar inte möjligheten att få barn i framtiden, problem kan däremot uppstå om man avsiktligt svälter sig under en lång period så att kroppen inte har möjlighet att utvecklas eftersom det tillförs för lite energi. Väldigt förenklat; Om kroppen märker av att den har för lite resurser för att klara av en graviditet så väljer den på sätt och vis att strypa den möjligheten för att se till att kvinnan själv överlever.
Du skall komma ihåg att du existerar och klarar av att fungera tack vare din kropp. Det är inte din kropps uppgift att se ut på ett visst sätt eller ha "rätt" mått utan din kropp vill först och främst att du skall få leva och att du som vuxen skall kunna få barn. Det betyder att du skall respektera din kropp och ge den det den behöver i form av mat, rörelse och vila. Så om du vill kan du träna så länge du äter tillräckligt. Du kan också lämna bort onödigt socker om du vill, men det finns inga som helst fördelar med att börja hoppa över måltider eller sådant som behövs för din utveckling.
Du befinner dig i en ålder där din kropp förbrukar mycket energi eftersom den hela tiden utvecklas, så tillåt den att göra det.
Kram,
Tessi