Hjälp....
27.04.2014
jag är en tjej på 14 och är väll kanske 166-168 någonting. Jag väger mer än typ 70-80 kg och hatar min vikt och vill verkligen gå ner i vikt men de största problemet äratt jag är väldigt...lat. Vad ska jag göra...

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
07.05.2014
Hej!
Förlåt att du fått vänta på svar i några extra dagar, det är fullt upp med frågor, svårt månadens tema (psykiskt illamående) och alla möten, men nu ska vi äntligen ta itu med din fråga!
Äschdå att du inte trivs med dig själv och att du stör dig på vikten. Visst, om man ser bara på siffrorna, ligger de nog lite i överkant, men vi kan ju inte säga säkert eftersom vi inte kan se dig irl. För ser du, fastän en människa skulle väga mycket, betyder det inte nödvändigtvis att hon/han skulle vara fet - en del människor har tyngre skelett och mera muskler (som väger mera än fett) också kroppsformen kan ha mycket att göra med om man ser "fet" ut eller inte. Man kan alltså inte bara stirra sig blind på siffrorna, även om hälsovårdarna har sina tabeller med bmi och växtkurvor.
Att stirra sig blind på vikten är inte annars heller hälsosamt - tänk hellre på hur du mår och orkar du med allt du kanske skulle vilja göra? Det gör du troligen inte, eftersom du säger att du är väldigt lat och inte nöjd med dig själv. Men det är faktiskt så att man mår sämre både fysiskt och psykiskt om man inte rör på sig alls. Motion och att svettas gör gott både för insidan och utsidan, fastän det kan kännas motbjudande att sätta igång och ändra sina vanor. Så genom att inte röra på dig alls har du skapat dig själv en ond cirkel, eftersom du då mår sämre både på insidan och utsidan.
Men att börja röra på dig är nog det du måste göra, vilket du säkert också själv vet - för inget kommer gratis när det gäller att vilja gå ner till en vikt som man trivs och mår bra med. Allt känns svårt i början, men med vilja och motivation kan du nog göra vad du vill! Det behöver inte vara något hemskt och jääääätte tungt, du kan börja med att tex hoppa på trampolinen i en kvart, spela Xbox kinect, dansa på rummet så svetten rinner i en halv timme, gå ut med hunden, simma - vad som helst som du kan tänka dig, bara det är något som du gillar och som får dig att svettas och bli andfådd. Då orkar du göra det om och om igen och märker snart att det faktiskt är ganska kul och du mår bättre och bättre.
Försök också sätta upp små, realistiska mål åt dig själv - inte något som har att göra med kilona direkt, hellre något sådant som att du ska göra något tre kvällar i veckan och kanske springa en lyktstolpe längre varje gång. Kom ihåg att berömma dig själv efter varje uppnått mål och om det känns tungt ibland, ska du tänka att du gör det hela för att vara snäll med din kropp och för att må bättre.
Kanske det också gäller att kolla kosten lite också - du försöker väl äta hälsosamt och regelbundet? Speciellt viktigt när man är i växande åldern som du. Sträva till att äta 5-6 gånger/dag mellan 3-4h mellanrum. Försök också att minska på sötsakerna och snabbmaten - ha kanske bara en dag i veckan då du unnar dig NÅGOT gott, tex. en liten godispåse eller en skål med glass.
Du märker nog att du börjar må bättre bara du kommer igång och orkar hålla på en tid. Men sen är det ju också faktiskt så att våra tankar påverkar mycket vår bild av oss själva. För du vet säkert hur lätt det är att intala sig själv dåliga saker, tex just att man nog är ful och fet? Goda nyheten är, att man kan göra det med positiva tankar också - bara vi tänker dem tillräckligt hårt och ofta. Tänk alltså hellre på dina goda sidor och försök hitta mera nya, genom att hjärntvätta dig själv kommer du också att må bättre! Jobba på ditt självförtroende och självkänsla, så kommer vikten inte att spela så stor roll längre. Läs mera här!
Så kom igen, ut och promenera nu - redan en halv timme gör susen. Nu är det ju också den absolut bästa tiden på året att vara ute, njuta av solen och lyssna på fåglarna - eller så sätter du din favoritmusik på telefonen och ger dig på en cykeltur, huvudsaken är att du sätter i gång, inga ursäkter om att vara lat längre. Och vi lovar, även om det känns kämpigt att ge sig iväg, kommer du att må så mycket bättre efteråt.
Kraaaam!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott