Jag är tjock!
02.01.2014
Hur ska jag göra för att gå ner i vikt?
Jag har ätstörningar och hetsäter ibland, just därför går jag upp i vikt mer och mer!
Kan ni ge mig några bra tips? :) Anonym.

Ungdomsinformatören Sanna svarar
08.01.2014
Hej, nu skriver du ju inte vad du väger eller hur lång du är. Jag menar, det kan ju hända att din vikt är helt normal, att du absolut inte ska går ner i vikt. Hursom helst så ska man vara försiktig när det gäller att banta eller gå ner i vikt. Om du inte redan läst vad vi skrivit om ätstörningar så kan du läsa mera HÄR
Dessutom gäller det ju att hitta en balans mellan kost och motion. Man kan inte bara träna men inte heller lämna bort all mat :) Denna månadens tema Kost och hälsa ska du också kolla genom. Nu vet jag ju inte heller om du har någon träningsform som du gillar. Men det löns ju att prova på olika saker för att hitta det som funkar bäst för en. Ska det var någonting man gör i grupp eller vill du heller träna på egen hand, vad finns det där du bor osv. Det som tränar hela kroppen på ett bra sätt är ju skidning om det skulle komma nån snö. Simning är ett annat alternativ där stora delar av kroppens muskler får jobba. Sen ska du ju komma ihåg att muskler väger mera än fett, så du inte stirrar dig blind på vågen. Om du börjar träna mera än tidigare får du såklart mera muskler och det leder till att du ev kan öka lite i vikt. Men det är ju en bra viktökning isåfall. Mera muskler ger en snyggare kropp! Det gäller ju också att hitta något som man faktiskt tycker är kul för det hjälper ju inte att göra något i en eller två veckor, man ser ju inget resultat efter det.
Jag håller tummarna för att du hittar en motionsform som passar dig!
Kram från ungdomsinformatören Sanna