Mår otroligt dålig
27.02.2015
Hej! Jag har under ca tre års tid haft problem med ätandet, men utvecklade bulimi för lite över två år sedan. Har fått professionell hjälp sedan maj 2013, men ingenting verkar hjälpa. Hade en lite bättre period då jag åt mer regelbundet, spydde mindre och var på bättre humör, men för ungefär två månader sedan började jag må sämre igen. Spyr 3-7 ggr / vecka, skär mig själv också flera gånger i veckan och mår jättedåligt. Under den senaste veckan har jag dessutom ätit mindre än vanligtvis och varit väldigt trött. Då jag var hos skolhälsovårdaren idag och fick veta min vikt (har undvikit att väga mig under flera månader) så blev jag jätteångestfylld och bestämde mig med detsamma för att försöka gå ner i vikt (väger 63 kg, är 167 cm lång). Vägde mindre tidigare, men har antagligen gått upp i vik pga hätsätningarna och vill verkligen gå ner minst de fem kilona tillbaka. Mår så otroligt dåligt och vet inte vad jag ska göra, för just nu känns det som att jag knappt vill leva längre. Hatar min kropp och avskyr att vara så tjock, vill bara gå ner i vikt och bli vacker och smal. Samtidigt så vill jag må bra och vara frisk, men vet inte vad jag ska göra då ingenting hjälper och jag bara mår sämre hela tiden. ledsen
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
04.03.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Tack för din fråga.
Då man läser din fråga, kan man nog tänka att du mår riktigt illa som du själv också skriver. Hände det nogåt specielt två månader sedan då du började må sämre igen?
I det här fallet skulle jag starkt uppmuntra dig att kontakta varken skolhälsovårdare eller din närmaste hälsostation för att få hjälp. Det skulle vara jätte viktigt för dig att kunna berätta om dina känslor till någon som är nära dig och känner till dig och dessuttom känner till din bakgrund.
Då man har problemer med ätandet, det kommer att ta länge innan man börjar bli bättre. Då man hatar sin kropp, hatar sig själv, är känslorna så djupt att man måste ändra sitt kroppsuppfattning och det tyvär kommer att ta tid, men det är säkert värd det.
Det första steg som du kan tar på väg till bättre måendet är att be efter hjälp från skolhälsovårdare eller läkare. Har ni kanske psykolog i skolan eller kurator? De är också såna människor som kan hjälpa dig med det att du skulle får det rätta hjälp som du verkligen behöver.
Hoppas att du fick svar på din fråga. Be efter hjälp och gör det redan idag.
Miia, hälsovårdare
Ungdomsliv.fi