Problem
19.02.2015
Hej!
Jag vill gå ner i vikt men lyckas inte. Jag vet vad son krävs.
Jag vill bara gå ner 1 kg!! Och kan inte ens??? Jag äter mindre, äter bara när jag är hungrig. Jag promenerar, rör på mig mycket, små tränar, äter nyttigt. Så FORT jag äter lite går jag upp typ 1 kg! Helt sjukt!!!? Tex idag åt jag broccoli, paprika, vitlök med tomatsås. Min mage blev helt svullen! Och gick upp 1 kg av det?????
Förut när jag ville gå ner i vikt hade jag inga problem jag åt det som jag tyckte on dvs choklad och allt möjligt utan att gå upp massa. Jättekonstigt.
Känns så orättvist när man försöker göra allt och ändå utan resultat. Har gjort såhär i några veckor nu. Jag vet att det tar tid men förut såg man resultat ganska snabbt. Jag väger 67.3 på morgonen och efter jag ätit grönsaker väger jag nu 68.1. Jag tycker det är asmycket bara att gå upp från grönsaker!
Vad gör jag för fel? Vad är problemet???
Storasyster Lena svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
20.02.2015
Hejsan, vi sätter vidare din fråga till en av våra experter, svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
För det första vill jag säga lugn!! Ta och andas några gånger och försök lugna ner dig, läs fast frågan du skickat en gång till. Något jag genast kom att tänka på är varför det är så viktigt för dig att du går ner ett kilo? Ett enda kilo – det är ju nästan ingenting, varför är det så viktigt för dig? När jag läser din fråga låter det lite som om du skulle ha blivit lite besatt av att gå ner just detta ena kilo och det får mina varningsklockor att ringa – du ska vara jätte försiktigt med sådana ”tvångstankar” när det kommer till vikten.
På basen av din fråga låter det också som om du skulle stå på vågen och väger dig titt som tätt – det ska du sluta med! När du tänker efter så är det ju helt logiskt att du går upp i vikt av att äta – det är ”ingen skillnad” vad du äter om du väger dig före och efter maten – självklart kommer du att väga mera efter att du ätit! Maten i sig väger ju ändå något och om du dessutom dricker några glas vatten så är det ju rent av en omöglighet att du inte skulle ha gått upp i vikt. Det är alltså inte smart att väga sig före och efter maten, inte flera gånger varje dag och inte ens varje dag – du mår inte ett dugg bättre av det. Väg dig hellre tex en gång i veckan eller ännu mera sällan - om du tycker att du måste göra det.
Nu är det ju svårt att säga om du faktiskt behöver gå ner i vikt eftersom vi inte kan se dig och du inte nämner något om hur lång du är, men som jag redan sade tidigare – ett kilo låter nog lite att ta sådan ångest över. Vill inte kritisera ditt val, jag bara ifrågasätter om det faktiskt är något som du nödvändigtvis behöver göra?
Du säger att du bara äter när du är hungrig – svårt igen att exakt veta hur du gör då. Men som regel är det bättre att ha regelbundna tider då du äter, 3-4 timmars mellanrum är bra. Kolla också att maten du äter också innehåller proteiner (exemplet du gav gjorde inte det) - det är viktigt att få i sig alla nyttiga näringsämnen.
Jag vet att det kan kännas svårt men försök att undvika att ta sådan stress över att gå ner i vikt (om kroppen är för stressad hindrar det dessutom viktnedgång). Du säger det själv, det tar tid att nå resultat men om du gör som du säger – äter hälsosamt, rör på dig etc. kommer du nog att lyckas.
Ta hand om dig själv!
Hälsar storasystern Lena