Vikten
12.01.2014
1.Hej är det farligt för barn under 15 år att "banta"
2.Jag skulle vilja få plattare mage bad ska ja göra för att få det på ca en vecka? (inget jätte tungt )

Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.01.2014
Hej, man ska INTE banta som tonåring!!!! Risken att man hamnar i en ätstörning är jätte stor. Man ska bara få bort lite till och sen lite till och så ännu lite till...Vi har ju skrivit mera om ätstörningar HÄR om du vil läsa mera.
Sen till din andra fråga. Man kan inte förändra sin kropp på bara en vecka, tyvärr. Inte utan kniv, vill säga. Om man gör ett kirurgiskt ingrepp händer det ju massor på en dag, men nu är det ju inte något som folk gör sådär normalt. Man måste nog räkna att det tar lite längre tid för att få resultat av sin träning. Ibland kan ju en bullig mage bero på att man har gaser och liknande i magen förstås, då kan man ju försöka tänka på vad man äter och undvika sånt som brukar ge uppblåsthet och gaser. Sånt brukar vara limsa, tuggummi, kål, ärter och sånt. Eller om man kanske har lite känslig mage, eventuellt lite laktosintolerans så kan det ju också ge liknande besvär. På det sättet kan du få snabba reslutat. Som förslag på träning kan jag ge skidning, nu kom det ju äntligen lite snö. Skidning tränar hela kroppen och är speciellt bra för båda raka och sneda mag- och ryggmuskler. Simning är också bra. Att träna på gym, kan ge fina reslutat men då skulle jag rekommendera att du ber om hjälp av personalen för att få ett program som är utarbetat just för dig och det du vill uppnå.När det gäller träning ska man hitta en sak som man gillar och som känns bra. Då är chansen att man verkligen fortsätter större, för det är ju egentligen inte så stor vits om man gör en grej två-tre gånger och sen slutar man, då ser man inga resultat. Man ska nog hålla på åtminstone ett par månader före man kan börja vänta sig resultat. Det är lite individuellt hur snabbt det börjar synas, för någon kan det synas lite redan i början medan det för en annan tar längre tid. Det beror lite på ens ämnesomsättning.
Hoppas du hittar en motionsform som passar dig!
Lycka till, hälsar ungdomsinformatören Sanna som också borde börja träna ;)