Viktnedgång
02.11.2023
Hej! Jag har länge velat gå ner i vikt. Har nu börjat både styrketräna och högintensiv träning som ska bränna fett. Går även mycket på arbetet mellan 6000-10 000 steg de dagar jag arbetar och inte har tid att träna.Har även lagt upp för mig själv ett litet matschema som ska styra upp det från mina vanligtvis dåliga matvanor. Men Nu då jag vägde mig såg jag att jag istället hade börjat gå upp i vikt. Läste någonstans att det är då man styrketränar så går man till först upp i vikt. Kommer jag börja gå ner i vikt istället om jag fortsätter på den här banan? Har ni annars några tips var jag kan hitta ett gratis kostschema där det står vad man ska äta på en dag? Har sökt och bara hittat sådant som kostar. För mig är det framförallt kosten jag skulle behöva hålla koll på tror jag.

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
07.11.2023
Hej!
Jättebra att du tar hand om dig. Detta kan låta konstigt för dig men jag skulle inte rekommendera att du alls väger dig, vikten varierar dagligen mellan flera kilon och det gör oss vanligtvis omotiverade och vi behandlar oss själva dåligt.
Viktnedgång (om det behövs) ska ske långsamt för att vara varaktigt. Men vi behöver inte väga oss! Vilken roll spelar din vikt egentligen? Du vill väl nu bli starkare och må bättre?
Du behöver dessutom inget specifikt kostschema men jag ska ge dig råd. Idag är det inte alldeles ovanligt att vi på nätet får råd om att vi ska äta tex 1200kcal men det behöver ett litet barn! Sedan ser vi också mycket av "detta åt jag idag", sådant stämmer sällan och får oss att må dåligt över oss själva. Oavsett så behöver vi alla människor olika sorters mat/mängd osv.
Fokusera du på att äta mellan fyra-sex måltider per dag, tex frukost, lunch, middag och kvällsmål. Ibland kanske mellanmål behövs på eftermiddagen? Eller startar man dagen tidigt och frukost äts tex kl.05.30, då behövs ett förmiddagsmellanmål cirka kl.09. Att inte äta kvällsmål kan vissa syssla med för att det känns "fel", men det är en seglivad myt att man inte ska äta efter kl.18.
Mellan dessa måltider är det bäst att bara dricka vatten. Observera dock att det är viktigt att äta så kallat komplett då du faktiskt äter. Man kan bli frestad att spara in på energi och tex äta för lite, men detta leder endast till småätande och överätande och sämre psykiskt välmående.
Och du kan äta all mat men inte alltid. Lita på matpyramiden och använd den. Angående mängden kan ingen annan än du veta det, ett bra knep är att fundera på hur länge du hålls mätt, blir du hungrig inom en timme då du har ätit så har du ätit för litet och håller du dig mätt och inte hinner bli hungrig tills nästa måltid har du ätit för mycket. Detta kan man bara själv veta och lära sig, dessutom behöver vi ibland mer eller mindre mat och det är alldeles normalt!
Så ät s.k. komplett, småät inte (inte något) och ät bara en portion per måltid.
Småätande blir det alltså om man inte äter komplett eller har det som ovana. Tex att man gärna knaprar på något eller tar en näve russin eller en tomat utanför måltiderna osv. Du kan fundera på om du gör det? Det görs ibland omedvetet.
Heja dig och ta hand om dig!
Mvh, Anna
Näringsrådgivare och sjukskötare