Vill väga mer!
09.01.2014
Hej! Är en tjej som är rätt så underviktig.. Vill inte vara det! Har ju inte fått nån mens ännu heller! Det oroar mig, och det är inte kul att vara en av de enda flickorna i sjuan som inte använder bh! Jag är nästan 170 cm lång och väger inte mer än 45 kg.. Så skulle gärna gå upp åtminstone till 50 kg. Så hur ska jag göra för att gå upp i vikt? Jag är inte nån som sportar mycket, utan max 1-2 i veckan och cyklar till skolan, nästan varje skoldag, ca 3 km dit och tillbaka. Äter gör jag! Har också börjat äta mer, men skolmaten har jag lite svårt att få ner.. Skulle bli jätteglad om ni kunde ge lite tips!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
15.01.2014
Hej!
Ojdå, vi har just fått in många liknande frågor om att vara underviktig, så du är absolut inte ensam om att känna som du gör! Liselott har också just svarat på en liknande fråga, var snäll och läs svaret till den också (frågan heter "Börja använda bh?" 8.1.).
Du har rätt, underviktig kan vara skadligt, men det behöver inte vara det. Vissa människor föds smala och har genetiska anlag för att vara smala (kanske alla i familjen är smala) och då är det inget man kan göra åt saken och inte något man behöver göra heller. Det låter som du skulle vara en sån person - du har kanske alltid varit smal?
Vi förstår att du oroar dig över mensen och dina bröst, men det behöver du inte göra och faktum är att det inte hjälper fastän du gör det. Bröst och mens och deras utveckling är något som är individuellt för varje tjej och sådana saker som man inte ska jämföra sig med andra tjejer i - fastän det kan vara svårt, speciellt i tonåren. Att du ännu inte fått bröst eller mens är helt okej och normalt, vissa tjejer utvecklas tidigt och får bröst och mens när de är 11 år, medan andra kanske får det först när de är 16 år - dina kommer nog när det är menat just för dig, du måste bara ha tålamod.
Visst, när man ser bara på siffrorna (alltså din längd och din vikt) så låter det ju som om du skulle vara underviktig, men det är många andra saker också som spelar roll. Om du annars mår bra och orkar med allt "som vanligt", behöver du inte ta så mycket stress över att vara underviktig. Det är troligen bara så som du är gjord och som det är menat att du ska vara.
Längdtillväxten och vikten är dessutom inte alltid så lätt att hålla i balans när man är i tonåren - ibland växer man i ryckar och flera cm åt gången, så vikten inte "hinner med" eftersom all energi man sätter i sig går åt längstillväxten. Det brukar nog jämna ut sig med tiden och efter att man slutat växa på längden. Om du annars sköter om dig - äter ordentligt, sover bra och rör på dig lite, så är det lugnt - fortsätt på samma sätt.
Du säger att du äter ordentligt - det är bra! För att gå upp i vikt är det viktigt att äta regelbundet och ofta. Ät gärna med 2-3 timmars mellanrum. Därför skulle det vara viktigt att du också fick i dig skolmaten, eftersom det är på dagen man oftast är mest hungrig. Och dessutom behöver du ju energi för att orka lära dig saker! Försök att inte fästa för mycket uppmärksamhet till vad det är du äter - tänk på att det är något du behöver för att må bra. Om du tycker det är riktigt äckligt - ta åtminstone ett extra knäckebröd med mycket smör på, så att du får i dig något. Du kan försäkerhetsskull ha en banan i väskan så att du kan äta ens något under dagen (gör det ändå inte till en vana att du skippar skolmaten!). Om det däremot är något du riktigt tycker om, behöver du inte tänka på portionstorlekar alls - ät så mycket du orkar.
Tyvärr finns det inte så mycket mera du kan göra än att se till att du äter ordentligt och tillräckligt ofta. Det låter nog som att du skulle vara på rätt spår - fäst extra uppmärksamhet på skolmaten bara.
Du behöver inte ta så mycket stress med att röra på dig, det låter bra med det du beskriver i din fråga - om du tänker på det så rör du ju på dig varje dag iom att du cyklar till skolan! Fortsätt på samma sätt.
Kramar skickar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott