När är det mest optimalt för mig att ha sex
04.11.2024
Hej!
När under min menscykel är det "bäst" för mig att ha sex utan att bli gravid? Och vad är chansen att man blir gravid utan preventivmedel? Pamela17
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
14.11.2024
Hej och tack för din fråga!
Menscykel består av tre huvudsakliga faser: follikelfasen, ägglossningsfasen och lutealfasen. Den follikulära fasen är den första fasen av menscykeln och börjar med den första dagen av menstruationen. Denna fas pågår fram tills ägglossningen, vilket vanligtvis inträffar runt dag 14 i en genomsnittlig menscykel på 28 dagar. Det är under ägglossningsfasen som kvinnan är mest fertil, det vill säga har störst sannolikhet för att bli gravid. Eftersom ägglossningen inträffar mellan 12–14 dagar före menstruationen har längden på menscykeln en väldigt stor betydelse för en kvinnas fertila period. Det vill säga, när ens fertila period inträffar beror på hur lång ens menscykel är. Efter ovulationen kommer den tredje och sista fasen – lutealfasen – som varar fram tills nästa menstruation.
Efter ägglossning är ett ägg fertilt i bara cirka 24 timmar, men eftersom spermier har påvisats kunna leva inuti slidan i upp till fem dygn så brukar man säga att det så kallade "fertila fönstret" börjar några dagar innan själva ägglossningsfasen. Detta betyder alltså att man kan bli gravid också under den follikulära fasen. I teorin går det att räkna ut så kallade "säkra perioder", det vill säga när det är "säkert" att ha oskyddat sex utan att bli gravid. Men! Eftersom varje kvinna är unik och det oftast är rätt svårt att avgöra exakt när en kvinnas ägglossningen sker, speciellt om hennes menscykel är oregelbunden, så är denna taktik inget man kan rekommendera. Att följa med sina "säkra perioder" som preventivmetod har också påvisats vara mer problematiskt för kvinnor i ung ålder då fertiliteten är som högst och för kvinnor som inte ännu fött barn. Det är dock svårt att säga vad sannolikheten för att bli gravid utan preventivmedel är, eftersom det finns en mångfald av variabler som inverkar på huruvida ett ägg lyckas bli befruktat eller inte. Så, det mest pålitliga sättet att undvika en oönskad graviditet är nog genom att använda ett preventivmedel.
Om du vill påbörja ett preventivmedel, eller funderar på vilka preventivmedel som finns eller som kunde passa dig, kan du kontakta familjeplaneringen/hälsovårdscentralen i din hemkommun, eller besöka hälsovårdaren på din skola för att diskutera saken mera. Olika preventivmedel kan medföra oönskade biverkningar och varje kvinna reagerar olika på olika medel, så du kan behöva testa dig fram för att hitta det preventivmedlet som passar dig. Alla preventivmedel är avgiftsfria för alla ungdomar under 25 år i Österbotten, så om ett preventivmedel känns som att det inte passar ska man inte tveka att byta. Man behöver inte lida på grund av att man använder ett preventivmedel.
Kram,
Viveca