Växla pengar
31.07.2016
Var kan jag växla amerikanska dollar till euro i Vasa ? Är annars kund i Nordea banken men där säger de att de int växlar pengar där å att jag ska testa i nån annan bank. Har testat i Andelsbanken men där säger de att jag int får för att jag int e kund där. N.

Ungdomsinformatören Sanna svarar
01.08.2016
Hejsan N.
Det har faktiskt blivit lite krångligt att få växlat pengar. Många bankkotor har slutat behandla utlänsk valuta. De som har kvar tjänsten brukar faktiskt inte serva andra bankers kunder så jag misstänker att det inte lyckas för dig i en annan bank. Dåligt av Nordea att ge sånt råd.
Via Nordea kan du beställa utländsk valuta till ett postkontor eller direkt till Vanda flygplats, läs mera HÄR.
Enligt en artikel i Vbl, läs HÄR, så ska man kunna växla bla amerikanska dollar i en växelautomat i GW gallerian.
Om du har ett kreditkort är det ju allra bäst och mest förmånligt att lyft ur automat i det landet dit du ska. Eller att betala med kort. Det är ju inte bra att ha hela reskassan i kontakter heller ifall man tappar eller blir rånad. På flygfälten och sen då du kommer fram finns också växlingskontor överallt ifall du inte får det fixat här i Vasa nu innan du åker.
Ha en trevlig resa!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna