Äckligt
12.11.2020
Hej,
Lite äckligt, förlåt. Men jag har flera vårtor på armbågarna och fötterna, också en del på knäna. Vissa av dem har varit där i flera år. Den ena på armbågen är JÄTTE stor, typ som en ärta.
Jag får bara fler och fler vårtor, och hur mycket jag än försöker med sånt medel från apoteket så försvinner de inte. Nu börjar det också vara så många vårtor att det inte längre går att lägga medel på en åt gången.
Har inte destomera ”problem” med vårtorna men tycker det är äckligt. Har slutat ha kortärm för att folk inte ska se min jättevårta på armbågen. Har googlat en del och förstått att vårtor är ett virus, och att det inte går att göra nåt åt. Men kan man faktiskt inte?
Snart är ju hela mina armbågar och fötter täckt av vårtor!!
Har också rört vårtorna med händerna så nu e jag rädd att jag ska få alldeles vårtiga händer
:(
Tror int ni fattar hur sjukt mycket vårtor jag har, och hur stor den ena är. Ser ut som jag har nån sjukdom!! Börjar också bli rädd att det faktiskt är nåt farligt. Rädd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.11.2020
Hej,
Jag tycker att det bästa skulle vara om du besökte din skolhälsovårdare och visade vårtorna, så kan hen ta ställning till om du skulle behöva visa upp dem för en läkare. Du kan också boka en tid direkt till en läkare om du inte vill gå via skolhälsovårdaren.
Precis som du skriver så beror vårtorna på ett virus, och kroppen brukar lösa den saken själv med tiden, men det går inte alltid snabbt. Men eftersom du har dem på andra ställen än enbart fötter o händer så tycker jag att du för säkerhets skull skall ta upp saken med en läkare. Däremot tycker jag att det är onödigt att du skäms över saken, eftersom du inte har valt att få dem och inte kan påverka saken själv. Förhoppningsvis skulle läkaren ha något förslag på vad som kunde göras.
Kram
Tessi