Breda axlar
12.09.2021
Hej, jag är en tjej på 20 år och har en väldigt stor brist i mitt självförtroende pga mina breda axlar. Jag ser så ful ut, inga kvinnliga former alls utan jag ser ut som en man. Mina axlar är 41cm breda, och medianen för kvinnor är runt 36cm. Jag har 5cm bredare axlar än en normal kvinna!!! Det ser hemsk ut, och min dröm är att göra en förkortning av nyckelbenet så mina axlar vore smalare. Frågan är, finns det dessa operationer i Finland? Och ungefär hur mycket vore priset? Har försökt hitta överallt men hittar inga svar. Vet att det finns i USA, men helst vill jag inte åka ända dit för detta, men gör ju klart det om det inte finns någon lösning. Fulaaxlar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.09.2021
Hej,
Jag är ledsen att höra att det gör dig självmedveten och att du mår dåligt av det, men jag har personligen aldrig hört om att man skulle operera det. Jag är inte riktigt säker på hur en sådan operation skulle gå till eftersom det ju inte bara handlar om nyckelbenen utan skulle påverka alla ben och muskler i din överkropp.
Jag tror att du tänker betydligt mer på det själv än vad någon annan gör. Jag vet inte exakt hur du har mätt saken, men då jag mäter min egen axelbredd så har jag exakt samma, 41 cm, och jag har själv aldrig upplevt att mina axlar skulle vara bredare än någon annans. Det skriver jag alltså inte för att förminska det du känner, utan bara för att påminna dig om att inte alls alla kvinnor har 36 cm, och att det inte innebär att det skulle vara något fel på dig.
Hur man upplever sin kropp är givetvis individuellt, och olika människor har olika områden på sin kropp som de är mindre nöjda med. Ibland kan jag tycka att det är onödigt mycket hets kring att man borde lära sig "älska" sin egen kropp, jag tycker att det "räcker" med att man accepterar den, och att man försöker se på den som en fungerande helhet.
Det du kan göra - som inte kostar dig någonting är t.ex. att fundera över hur du klär dig. Man kan "luta ögat" på många olika sätt och på så vis försöka gömma sådant som man själv inte vill att skall vara så framträdande. På youtube hittar man olika videon om hur man kan göra för att framhäva eller dölja olika delar av kroppen. Jag vill också påminna dig om att det under olika tider finns olika trender då det handlar om kroppsform, och att breda axlar tidvis är någonting som man har försökt eftersträva eftersom det har ansetts attraktivt.
Jag förstår att just dina axlar känns som ett jättestort problem just nu, men jag tror som sagt inte att det är någonting som andra människor skulle reagera över.
Många kramar,
Tessi