Finne på snoppen
19.10.2020
Är det farligt att ha en finne på snoppen? Ska man klämma den eller låta den vara? Har haft en finne där innan på precis samma ställe men den försvann efter att jag klämde på den.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.10.2020
Hej.
Finnar kan dyka upp precis var som helst på kroppen, men i det fall du beskriver så funderar jag om det kanske inte är frågan om en finne utan en inflammerad talgkörtel. I princip är det ingen större skillnad, men om det är en talgkörtel så förklarar det varför "finnen" uppkommer på samma ställe igen.
Jag rekommenderar att du inte försöker klämma den utan helt enkelt låter den vara. Det är ju inte farligt att ha finnar och den kommer att försvinna av sig själv. Nackdelen med att klämma den är att det varje gång bildas ärrvävnad på stället, och om det då är precis vid en talgkörtel så är det svårare för talgen att ta sig ut genom ärrvävnad - vilket då lättare leder till att det bildas nya inflammationer på samma ställe.
Så låt den vara och håll området rent och torrt så brukar det sköta sig själv.
Kram
Tessi