gravid trots mens?
25.03.2023
kan man vara gravid fast man har mens, om mensen började dagen man tog p piller? tänker på att mensen läggs ju igång pga p piller, så det ”tvingar” ju fram mensen?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
31.03.2023
Hej!
Om mensen började dagen efter så var den nog redan på gång den dagen du började, alltså är sannolikheten för graviditet väldigt liten, rättare sagt obefintlig. P-piller tvingar inte fram mensen, det är fel att säga så egentligen. P-piller bygger upp en ”fejk” mens under tre veckors tid som sen kommer ut på sista raden som kallas för ”sockerpiller” och den blödningen brukar man kalla för bortfallsblödning. När du äter dina p-piller har du ingen ägglossning, vilket gör att du ej kan bli gravid under den tid du äter dem. Därför är det viktigt att inte glömma! För om du glömmer mycket kan ägglossningen komma igång igen och du kan bli gravid! Så ifall du nu äter dem, kom ihåg dem! Det är det viktigaste!
Kram Malin