Hjälp
30.11.2021
Hej, jag har funderat på dehär en stund så känner bara att jag vill få det ur mej.
Förra året blev jag tafsad på av en kille i min gympaklass och det hände både på lektionen men också i korridorerna ett par gånger. Jag blev väldigt osäker då det hände och trots att han ”bara” tafsa på mej så har det ändå gjort mej väldigt obekväm och tillbakadragen i min gympagrupp. Jag berättade ganska snabbt till en lärare vad som hade hänt och hon tog det på allvar. Hon tog upp detta med rektorn och efter det kändes de nog lite bättre på gympatimmarna och lärarna kunde också säga till honom om de såg att han var lite väl närgången eller att de såg att jag blev obekväm.
Jag fick ett ganska bra band me min lärare så att om något liknande skulle ske igen skulle jag bra kunnat berätta till henne. Problemet är bara att detta hände i 8an och nu i 9an har vi fått en ny lärare (dessutom en manlig lärare som gör det på något sätt svårare). Han vet inte om detta och jag har inte alls samma band med honom som jag hade med min förra lärare.
Allt gick helt bra i början av terminen men efter några lektioner började samma kille igen att vara VÄLDIGT närgången/röra mej och jag tkr det känns lite obehagligt. Har nog sagt nångång till han att ”vad håller du på med” men då flinar han bara och går.
Har aldrig lust att gå på gympan men jag känner heller inte att jag har någon att berätta detta för.
Mina vänner vet om detta men jag tror inte dom fattar riktigt att det faktist påverkar mej så pass mycket.
Vet inte riktigt vad jag ville komma fram till men kände att det var skönt att skriva av sig lite och kanske få några bra råd :-) Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2021
Hej,
Jag förstår att situationen känns jobbig, och jag blir riktigt arg då jag läser det du skrivit. Jag önskar att skolan skulle ta dessa saker på allvar, eftersom det ÄR ett problem. Precis som du skriver så påverkar det dig och får dig att känna dig otrygg och så skall det inte vara. Precis som då det handlar om mobbning så måste trakasserier av alla former tas på allvar.
Jag önskar att du skulle ha kraft att gå och diskutera saken med någon ur personalen. Det behöver inte vara din nuvarande gymnastiklärare om du inte känner att du har stöd från honom, utan du kan gå och tala med din tidigare gymnastiklärare eller vem som helst ur personalen. Det är deras ansvar att se till att du känner dig trygg i skolan. Skolor måste ha ett sätt att handskas med liknande fall som ditt, så välj någon som du känner förtroende för och be hen om hjälp.
Helt tydligt så har inte killen ifråga själv förstått allvaret i situationen. Och det är möjligt att det är så enkelt att han är intresserad av dig och därför är närgången, men det betyder INTE att det är okej. Oönskad uppmärksamhet är inte smickrande och det är verkligen synd att hans dåliga omdöme går ut över dig.
Försök hitta styrka att tala med någon ur personalen.
Kram,
Tessi