Kommer de få veta
25.11.2020
Hej! Jag undrar om föräldrarna kan se att man går på p-piller via den där sidan där föräldrarna kan kolla vad man har fått från läkaren/sjukhuset och vad läkaren har sagt osv. (minns inte vad den sidan heter). Kommer det upp där på den sidan att jag går på p-piller? Jag har gått till min skolhälsovårdare och fått pillrena där ifrån så jag går inte till något apotek. Så kommer det synas på dendär ”sjukhus sidan”??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Miia svarar
01.12.2020
Hej,
I nuläget fungerar det så att föräldrar till barn över 10 år har möjlighet att se texterna OM hälsovårdaren har fyllt i uppgifterna så att de syns. Med andra ord - om hälsovårdaren/läkaren har uppfattat att du är tillräckligt mogen att själv fatta beslut angående din egen hälsa så kan de fylla i en ruta och då syns inte denna information för föräldrarna. Men så vitt jag förstår det så har detta tagits i bruk efter den 1.10.2020 så då beror det också på när dina p-piller blivit utskrivna till dig. Det bästa skulle vara om du tog upp saken med din hälsovårdare så att hen kan kolla upp hur det står i dina papper.
kram
Tessi och Miia