Dropshipping
17.10.2022
Hej! Jag skulle vilja börja med dropshipping eller annan e-handel för att tjäna pengar. Jag vet inte riktigt hur jag ska börja och jag vet inte hur allt fungerar. Finns det på något sätt någon som har erfarenhet i Vasa/Korsholm trakterna eller någon finlandssvensk som skulle kunna hjälpa mig.
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
26.10.2022
Hej,
Tyvärr har vi inte haft så lätt att hitta någon expert på just detta område. Du kan själv börja med att titta på de kurser som ordnas t.ex. via arbis eller vuxeninstituten om det där skulle gå någon kurs som tar upp ämnet. Du kan också läsa en bok som heter ”E-handeln efter starten”, skriven av Mats Ingelborn. Boken tar upp e-handel och dropshipping.
De saker du behöver göra i korthet är att:
1.       Grunda en firma
2.       Fatta ett beslut om produkter som skall säljas
3.       Hitta en producent som kan producera dina varor och som säljer dessa styckevis, d.v.s. utan att du måste köpa ett helt parti.
4.       Skapa en webbutik. Wordpress är ett enkelt verktyg för detta och det finns instruktionsvideor om hur man gör.
5.       Effektiv marknadsföring av produkten
6.       Njuta av vinsten
I sin enkelhet går tanken med dropshipping alltså ut på att du startar upp en firma som har en hemsida, t.ex.  ”Svantes nätbutik”. På svantes nätbutik säljs supermoderna ljusstakar. Alltid då en kund köper en ljusstake via butiken så beställer Svante den direkt från producenten, och måste därför inte hålla sig med ett lager av produkterna. Kunden får sin produkt, producenten får sin produkt såld och Svante, d.v.s. mellanhanden tjänar förhoppningsvis pengar på att sköta kontakterna och själva handeln.
Hälsningar
Stinke + en expert på Vasa Universitet