Gör ont när jag tar ut tampong
16.06.2024
Hej! Jag har nyss provat använda tampong och fast jag har haft i den jättelänge gör det ont när jag ska ta ut den. Jag har hört att man ska byta 2 till 3 gånger per dag. Jag hade haft en tampong inne i 8 timmar och det gjorde ont när jag tog ut den. Den läckte men den var inte full. Jag använder också den minsta storleken. Varför gör det så ont när jag tar ut den och varför läcker den om den inte är full? Om jag tar en större storlek måste jag ha den ennu längre i slidan för det tar ju längre för tampongen att bli full. Jag kan ju inte ha en tampong hur länge som helst i slidan heller. Jag har också tyckt att jag blöder ganska mycket annars men inte vet jag. Jag har också tyckt att jag blöder mer när jag har binda än när jag har tampong. Vad är felet eller problemet? Rudolf

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.06.2024
Hej,
Det är svårt att ge något 100% exakt svar på varför tampongen läcker då den inte är full, men min gissning är att det beror på att den helt enkelt inte sitter exakt på rätt ställe, så blodet ändå kommer åt att rinna förbi. Det kan hända att lösningen skulle vara att placera den lite annorlunda så att den kommer åt att suga upp allting. Ibland kan det ta lite tid att hitta exakt rätt sätt - men ibland kan det ändå ske olyckor (precis som att man ibland kan klotta mat på sina kläder - trots att man vet exakt hur man skall göra då man äter). Eventuellt skulle en större tampong fungera bättre eftersom den tar mer plats, men det beror förstås på hur mycket du blöder. Du kan testa med att använda trosskydd bara för säkerhets skull samtidigt som du har tampong tills du känner att du har hittat rätt.
Anledningen till att det gör ont att ta ut tampongen är antagligen att tampongen inte är helt våt, så den har klistrat fast sig lite i väggarna inne i slidan. Det tyder då på att du antingen inte blöder så mycket eller att blodet rinner förbi precis som du skriver. Med tanke på slemhinnornas välmående är det bra att inte använda tampong utan istället t.ex. menskopp, bindor eller menstrosor under de dagar då man blöder mindre eftersom det kan vara påfrestande (och smärtsamt) för slemhinnorna att torkas ut och "klibba fast" i tampongen. Idag är risken för TSS ("tampongsjukan") betydligt mindre än den var förr men jag rekommenderar ändå inte att du skulle låta en tampong sitta inne i mer än 8 timmar.
Slutligen så tror jag inte att du blöder mer med binda än du har tampong, det ser bara mindre ut då det samlas i en tampong än i en binda. Det ser också mindre ut i en menskopp än i en binda även om mängden blod är helt samma.
Fortsätt öva :)
Kram,
Tessi