Efter denna reparation hann jag använda den en vecka innan telefonen fick ett tekniskt fel på programvaran, och den skickades återigen till Nokia för undersökning. Denna gång ersattes jag med en helt ny likadan mobiltelefon.
Sedan dess har det inte varit några problem tills idag. Då upptäckte jag ännu en gång en spricka över den inre skärmen, som uppkommit utan yttre påverkan.
Har jag som konsument någon rätt att klaga?
Hej!
Äsch, hate when that happens! Inte roligt då något dyrt går sönder gång på gång och din telefon verkar speciellt otursdrabbad. Jag ska skicka din fråga till juristerna, så får vi se vad de säger.
Jag surfade dock runt på Konsumentverkets sidor, för att tex se ifall de kan göra något åt den här typen av problem, men det ser inte riktigt ut så. De tekniska felen har de ju fixat eller gett dig en ny telefon för och där misstänker jag att de gjort helt rätt enligt lagen. Och tyvärr misstänker jag också att sprickor i displayen faller under sådana "olyckor" som inte täcks av garantin, just för att de misstänker att kunden själv orsakat dem i misstag. Det är säkert därför du var tvunget att betala för den skadan själv förra gången. Jag skulle säga att du åtminstone ska gå till butiken där du köpte den igen och klaga. Och surfa runt lite på nätet så ser du ifall andra haft problem med samma telefonmodell och vad de gjort åt det.
Men som sagt, snart svar från juristerna!
Hälsar webbredaktören Liselott
Hej,
Jag tror inte att du är ensam med problemet med krånglande telefoner eller annan elektronik. Dessvärre är det svårt att få företaget att ta ansvar för den olägenhet som krånglet innebär.
Som du vet så går ju reparationerna på garantin så länge som den är i kraft och så länge som man inte själv är ansvarig för skadan. Det kan ibland vara svårt att komma överens om ifall skadan uppstått på grund av egen inverkan eller inte.
Du kan via konsumentverket få hjälp med att reklamera din vara.
Konsumentombudsmannen tar emot klagomål på dåliga varor och på dåligt utförda reparationer, samt problem med garantin. Mer information om konsumentverket och konsumentombudsmannen hittar du på http://www.kuluttajavirasto.fi/sv-FI/
Hälsningar,
Ida Staffans
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu
Skriv kommentar