Nuvaring sönder?
18.10.2024
Hej hur vet jag om min nuvaring är sönder, den var lite bucklig när jag tog ut den lite snabbt när de kändes som den satt fel.
Kan det vara så att den är sönder eller ska den ha brustit helt isåfall?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2024
Hej.
Det låter helt normalt och jag tror inte att ringen är "sönder". I vissa fall har det rapporterats att ringen har brustit, och efter detta har produkten utvecklats pånytt för att vara mer hållbar. Säkert händer det ändå någon gång att en ring går av men då är det bra om man kontaktar apoteket eller läkemedelsbolaget och berättar om det (deras kontaktuppgifter finns i bipacksedeln.) Oftast är ringen inte helt 100% symmetrisk utan man kan för det mesta se en liten fog någonstans på ringen, och speciellt efter att ringen har suttit inne i slidan så kan formen förändras något, men det är inte någonting som påverkar effekten.
Du gjorde alldeles rätt som tog ut ringen om det kändes som att den satt fel, kontrollerade att den var hel och sedan lade in den pånytt.
Du kan alltid diskutera saken med apoteket om du har frågor.
Kram,
Tessi