Stipendium
05.01.2014
Hej. Jag ska åka till Oxford på en 3 veckors språkresa nästa juli, jag skulle vilja söka stipendium för resestöd.
Resan kostar ca 3000 ännu.
Vilka fonder kan man söka stipendier från? Johanna

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.01.2014
Hej!
Jag försökte kika runt förra veckan efter stiftelser och liknande som kan ge resestipendium, men det ser nog dåligt ut. För de allra flesta stipendium borde man studera för något visst yrke eller hålla på med en högskoleutbildning för att kunna ansöka, tex språkstudier i just det ämnet. FPA ger inte heller något för kortare språkkurser. Har du frågat organisatören för resan hur de andra som rest med dem har gjort ekonomiskt? Finns säkert diskussionsforum, bloggare osv som man också kan få tips från om varifrån de fått pengar. Eventuellt kan du få mera tips via den här länken http://www.maailmalle.net/studier/kortvariga_studier/sprakkurser och deras rådgivningsdel. även via cimo.fi kan du fråga om mera tips. Men som sagt, det verkar lite som att språkresor är något man själv måste ha en del pengar för att göra, tyvärr. Kanske du kunde göra någon överenskommelse om lån med dina föräldrar? Och försöka tjäna så mycket som möjligt själv tex genom Arbetspoolen? Många bäckar små.
Lycka till! (och ledsen att vi inte kunde hjälpa mer än så här :/)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott