Tidig mens/mellanblödning
10.11.2020
Hejsan!
Jag har haft min mens nu i 6 år. Har alltid haft ganska lång men aldrig exakt menscykel. Den hoppar mellan ca 30-40 dagar. Brukar även alltid ha mellanblödningar (mörka flytningar) under ägglossningen ca 4 dagar.
På senaste tiden har jag inte mått så bra och ätit väldigt lite och tappat en del vikt. Min förra menscykel var ovanligt kort (31 dagar), före den hade det varit 43 dagar, 38, 34... I går fick jag en blödning med riktigt blod, inte bara mörka flytningar, och fick även mensvärk som jag endast får när jag har mens, alltså inte vid ägglossning. Det kom bara lite blod när jag var på wc, och den var också väldigt klimpig, hade även haft mörka flytningar ett par dagar före, med små klimpar i. Idag har jag också blött lite, men bara när jag varit på wc har det kommit. Vanligtvis har jag ganska riklig mens de tre första dagarna.
Nu undrar jag om det här är mens, isåfall skulle min menscykel endast varit 23 dagar och knappt blöda något, eller om jag har ägglossning, men isåfall skulle jag ha ovanligt stora mellanblödningar för vanligtvis kommer det inte blod då.
Jag hade samlag med kondom för tre dagar sedan. Har alltid haft sex med kondom. Kan det vara att vi haft för hårt sex så att det startat igång en blödning? Hade dock mörka flytningar innan det. Brukar också få det strax innan mens. Men som sagt har jag också ätit dåligt och tappat lite vikt på senaste veckorna. Om det nu är mens jag fått, blöder jag så lite för att min menscykel varit så kort då?
Ursäkta för så många frågor och funderingar. :)
Här är ett schema för dagarna:
15.9 - mens
16.10 - mens
8.11 - blödning
-

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.11.2020
Hej,
Ingen fara alls fast det var flera frågor :) Det är ju därför vi finns.
Grejen med kvinnans menscykel är att den är väldigt komplicerad, så det är sällan någon exakt vetenskap. Du skriver att du har haft mens i 6 år, och även om det kan kännas som en lång tid och att mensen alltid tidigare har uppfört sig på ett visst sätt så innebär det inte att det alltid kommer att vara så. Menscykeln påverkas hela tiden av allting vi gör och oftast får man inte veta orsaken till att mensen är avvikande. Det kan bero på till synes alldeles små saker som påverkar våra hormoner och som vi inte själva märker av.
Med andra ord kan jag inte svara på varför din mens var annorlunda denna gång, eller om det var en mens eller en mellanblödning, men jag tror inte att det är någonting du behöver oroa dig över heller. Det låter helt normalt. Den enda gången det egentligen spelar någon större roll att mensen skall vara regelbunden är då man försöker bli gravid - eftersom det då är lättare att räkna ut när man har störst chans. Hårt sex kan iofs "skaka om" livmodern och göra sammandragningarna kraftigare vilket kan göra att blodet och slemhinnan stöts ut snabbare, men det är inte heller någonting man behöver oroa sig över. Genom normalt sex kan man inte ha sönder någonting i livmodern så det som kommer ut snabbare skulle nog ha kommit ut ändå - kanske bara inte lika snabbt.
Fortsätt att följa med och känna efter hur det känns i din kropp, det hjälper dig att lära känna dig själv och hur din mens fungerar. Men acceptera att din kropp inte är en maskin och att den inte bryr sig så mycket om exakt antal dagar mellan blödningarna, den behöver inte följa reglerna utan det är kroppen som gör reglerna, och just denna gång gjorde den så här.
Om mensen även i fortsättningen skulle vara oregelbunden och krånglig så kan du ta kontakt med preventivrådgivningen på din hemort och diskutera saken med en barnmorska, men jag tror inte att du behöver vara orolig.
Kram
Tessi