Är jag en hemsk person?
27.03.2023
Hej! Jag är en flicka som har en grupp fantastiska vänner. Vi klickar så bra och öppnar upp med varandra, har vår egen speciella humor och har jättekul tillsammans. Nu är det en tjej som har frågat om hon kan få börja vara med oss. Det är bara det att hon är väldigt annorlunda. Inte bara det att hon inte är så allmänt omtyckt, hon beter sig inte alls på samma sätt som oss, tränger sig på, har inga som helst gränser på hur nära man får komma utan att man blir obekväm, förstår inte vår humor m.m. Hon skulle inte passa in, det vet jag, det tycker alla andra också. Vi skulle inte kunna vara alls på samma sätt. Vi klickar inte med henne helt enkelt.
Hon har nog vänner från förr också, de är bara inte så populära, så hon är inte ensam på så sätt heller. Är jag en hemsk person om vi inte vill ha med henne i vårt gäng? Måste vi låta henne vara med ändå trots omständigheterna ? Solrosen
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
28.03.2023
Hej,
Tack att du tagit kontakt med oss!
Super att du har fantastiska vänner som du trivs med. Det är jätteviktigt för oss alla att känna att vi tillhör en gemenskap där vi blir sedda och hörda. Det låter som att alla får vara sig själva och mår bra i ert kompisgäng, fortsätt med det!
För det första är du inte en hemsk person om du inte vill att den nya tjejen blir en del av ert gäng. För det andra kan det väckas negativa känslor i en då en ny person försöker komma in ett välfungerande kompisgäng, det är helt normalt.
Sociala signaler och de oskrivna regler som man kan ha i ett gäng från tidigare (gällande exempelvis humor eller närhet) kan vara svåra att uppfatta för vissa personer. Fastän ni inom ert gäng vet hur ni kommunicerar med varandra, när ni skämtar samt vad ni kan skämta om sinsemellan, är det nödvändigtvis inte självklart för den som försöker komma in i gänget. Då är det bäst att på ett ärligt, men ändå snällt sätt berätta åt den personen hurdana oskrivna regler ni har i er grupp. Man behöver inte heller bjuda in en ny medlem till kompisgänget direkt. Det är helt okej att ha en kompisrelation först och sedan bygga vidare på det. Kanske man blir vänner i något skede, kanske inte. Det kan man inte veta i förväg. Att bygga upp en vänskapsrelation händer inte över en natt och att bygga en djupare vänskapsrelation tar ännu längre. Man måste lära känna personen först för att sedan kunna ta beslutet ifall man vill fördjupa kompisrelationen eller inte. Kanske ni kan försöka hålla er vänskap på en lite ytligare nivå genom att träffas enbart i skolan? Eller bjuda med henne då det känns bra för er? Ni behöver inte bjuda med den nya tjejen på allting ni gör, men försök ändå hålla en god stämning då ni väl ses.
Det kan vara svårt att komma in i en grupp som hängt tillsammans länge. Det sagt, vill jag ändå påminna om att vänskap inte får bygga på tvång. Har ni gett den nya tjejen en chans, men kommit till den slutsatsen att ni inte kommer bli bästa vänner med henne, kan ni ändå vara snälla och trevliga mot henne. Jag vill poängtera för dig, och hela ert kompisgäng, att fullständigt lämna en annan person utanför kan klassificeras som mobbning, vilket ni inte ska göra er skyldiga till. Visa förståelse och empati, men håll ändå fast vid de egna gränserna. Känns det obehagligt att den nya tjejen kommer för nära så har man alltid rätt att säga ifrån, vilket man kan göra på ett sakligt sätt exempelvis ”Nu känner jag att du kommer för nära mig och det känns obehagligt, kan du ge mig mera utrymme?”. Allas egna gränser bör alltid respekteras, det är A och O.
Du nämner inte ifall ni träffat den nya tjejen i skolan, via en hobbyverksamhet eller kanske via andra fritidsverksamheter, men oavsett var ni träffat tjejen som nu försöker blir en del av ert gäng, så kan ni alltid tala om det med en vuxen ni litar på ifall situationen känns obehaglig. Ni behöver inte bära det här ensamma.
Jag önskar dig och ditt kompisgäng en superbra fortsättning på våren!
Kram, Lila