bigday
25.03.2023
hej. jag och en kompis vill fara på bigday vi undrar om det är någon åldersgräns men vi hittar inget, kan du hjälpa oss? tompa 123
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
27.03.2023
Hej!
Bigday festival är för alla åldrar men den rekommenderade åldern är 15 år och uppåt. Det finns områden på festivalen som är k-18 där det serveras alkohol och även VIP-biljetterna kräver att man fyllt 18 år. Men bortsett från det är minderåriga välkomna att delta på Bigday!
Om du inte varit på festival förr kan jag ge lite tips som kan vara bra att känna till. Klä dig praktiskt! Ha bekväma skor på dig och helst inte dina nyaste, vitaste skor. Ha gärna med några skavsårsplåster för säkerhetsskull, sjuka fötter kan lätt förstöra en hel kväll. Klä dig enligt väder och tänk på att det kan bli kallare till kvällen. det kan lönas att ta med sig en engångsregnrock som ryms bra i en liten väska. Ha alltid på solkräm och ta gärna med en liten tub, om ni kommer vara där under dagtid när solen skiner så ha gärna på en hatt. Ta inte med onödiga värdesaker. Lämna dina favoritsmycken där hemma och ta inte dina dyraste kläder eller ägodelar. Jag rekommenderar också varmt att du tar med öronproppar, om du inte själv behöver kan det alltid finnas någon annan som är tacksam för att få låna dom. Minns att dricka mycket vatten men kom ihåg att man inte får ta med egen vätska in på området. Före man går in kommer väskorna att kollas och det görs även en lätt kroppsvisitering.
Kom överens med dina vänner om en plats på festivalområdet där ni kan ses ifall ni tappar bort varandra och någons telefonbatteri skulle dö. Kom också överens på förhand om när ni ska lämna festivalområdet och bestäm möte på den plats ni kommit överens om. Försök att hålla ihop så gott det går. Viktigast är att ingen ska lämnas ensam. Ta hand om varandra och ha roligt!
kram,
Rosanna