Börjat blöda igen med hormonspiral efter 1,5 år
04.05.2023
Hej! Jag har haft Kyleena hormonspiral i ca 1,5 år och varit blödningsfri under hela perioden sedan insättning (klottblödde endast i ca 2mån efter insättning, vilket är vanligt).
Nu 1,5 år senare har jag i ca 1-2 veckors tid haft kraftig mensvärk, vilket jag inte haft sedan insättning. Nu har jag också plötsligt börjat blöda igen, hittills 2-3 dagar.
Hur kan man plötsligt få mensvärk och blöda igen efter att varit fri från det sedan insättning? Skulle förstå ifall det var 5 år efter insättning, men inte ännu väll?
Borde jag kolla upp detta? Kan det vara någon cysta som brustit?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
05.05.2023
Hej,
Det du beskriver är inget konstigt! Man kan inte lova att någon blir HELT blödningsfri 5 år efter insättning av hormonspiral, för det är väldigt sällan så, det är det normala att man någon gång under användningen får en blödning eller till och med flera, lite brun eller mer mensaktig. Så alltså kan man faktiskt vara blödningsfri i 1,5 år, som du varit, och sen plötsligt få en blödning som varar ett tag trots att inget behöver vara fel. Den blödning du nu har kommer troligen sluta småningom, och du kommer eventuellt övergå till blödningsfri igen.
Sen är det såklart alltid viktigt att fundera om det kan finnas risk för t.ex. smitta av en könssjukdom. En smitta av klamydia eller gonorré kan ge symtom som mellanblödningar och ont i nedre magparti.
Om du trots allt känner dig orolig, så ska du såklart kontakta dem du satt in spiralen hos, så kan du få komma dit för en kontroll!
Kram!
Malin