framtid
22.05.2023
vad ska man göra om ens livslust har varigt slut en längre tid så man inte ens försökt se en framtid men det gått 3 år sen man började känna såhär och inte vet vad man vill få ut av framtiden och om det är värt det. ^~^
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
06.06.2023
Hej!
Ursäkta att du fått vänta så länge på svar. Förstår hur frustrerande det kan vara.
Det är verkligen tunga känslor du går och bär på, det är helt förståeligt att du känner att livslusten är helt slut om du gått omkring och burit på så mycket under 3 års tid. Det hade nog sugit livslusten ur vem som helst. Men du har hållit ut och du har varit stark. Även fast det kanske inte känns så. Du har burit på saker som många inte hade klarat av att bära på och du är fortfarande här med båda fötterna på jorden och himlen ovanför dig. Det ska du vara stolt över!
Jag kan förstå hur utmattad du är och hur hopplöst allting känns. Det är svårt att hitta glädje i både små och stora saker om man gott omkring med ett mörkt moln ovanför sig en längre tid. Man blir lätt fast i sina vanor och sitt tankemönster och det kan vara väldigt svårt att bryta sig ur dem. Tankar på framtiden kan kännas helt hopplösa men även skrämmande. Man kanske oroar sig för att man inte vet vad som väntar i framtiden men man kan också oroa sig över att saker kommer vara precis som de alltid har varit. Det är väldigt vanligt att oroa sig men också att känna total hopplöshet och som att framtiden inte har något att ge. Båda är helt normalt.
Det allra viktigaste för dig i nuläget är att du får någon att prata med. Gissar att du säkerligen hört det här förr men tänker ändå påminna dig om att du inte är ensam med dina tankar och känslor. Många i din ålder går omkring med liknande känslor som dig så du ska inte känna dig konstig eller annorlunda. För det är du inte! Det finns människor runt omkring dig som förstår och människor som vill hjälpa. Människor som du kan prata med, oavsett om det är vänner, familj, lärare, skolkurator, psykolog eller någon annan trygg vuxen. Det finns människor runt dig som bryr sig om dig.
Kan du ta kontakt med din skolkurator till att börja med? Om det känns för jobbigt att själv ta kontakt kan du be någon annan göra det med dig eller åt dig. En vän eller någon annan trygg person. Skolkuratorn är ett bra ställe att börja på, om du känner att du behöver mer hjälp eller bara någon annan att prata med kan skolkuratorn hjälpa dig att hitta till rätt ställe samt boka tid åt dig. Vet att det kan kännas som ett väldigt stort steg att ta men när man väl har kommit över tröskeln brukar det kännas lite lättare att gå vidare. Nu är det dock sommarlov och din skolkurator har antagligen semester. Du kan även ta kontakt med ungdomsuppsökarna i din kommun eller med ungdomsstationen Klaara (<--länk).
Jag kan inte veta exakt vad du känner eller vad som bidragit till att du tappat din livslust men jag vill ta upp några allmänna saker man kan göra för att må lite bättre. Vissa saker är säkert sådant som du hört förr men du får välja själv vad du väljer att ta med dig. Om man har fastnat i en tillvaro kan det hända att man behöver göra några förändringar i sitt liv. Stora förändringar kan kännas övermäktiga och för svåra i nuläget men redan små förändringar kan ha stor betydelse. Jag tänker lista upp några saker som man själv kan göra för att må bra och så kan du tänka för dig själv ifall det här är något du kan börja göra eller förbättra.
• Håll rutiner. Vet att det kan kännas tjatigt när folk hela tiden pratar om rutiner men det kan verkligen göra stor skillnad i ens liv när man har goda rutiner och följer dem.
• Tillräckligt med sömn. Vår sömn är väldigt viktigt för oss och det är även viktigt att vi försöker gå och lägga oss ungefär samma tid varje kväll för att kroppen ska hållas i balans. Det finns t.ex. vissa hormoner som bara utsöndras under en viss tid på dygnet. En person i din ålder ska gärna sova minst 8-9 timmar för att fungera optimalt.
• Ät regelbundet. Din kropp behöver bränsle för att orka.
• Träna på valfritt sätt med jämna mellanrum.
• Hitta någon meningsfull sysselsättning eller hobby.
• Gör upp mål. Det kan vara mål för en timme/dagen/veckan/månaden/året eller dina mål för framtiden. Även fast du har svårt att se en framtid just nu kan du ändå försöka göra upp både långsiktiga och kortsiktiga mål.
• Våga drömma.
• Fokusera på sånt som du är bra på och gillar att göra.
• Belöna dig själv när du gjort något bra även om det är en väldigt liten sak
• Ta pauser och vila när du behöver.
• Öva på mindfulness. Det är viktigt att lära sig hur man ska slappna av och koppla bort tankarna och bara fokusera på sig själv och hur man bara existerar i stunden.
• Lägg bort telefonen direkt om du märker att den ger dig en dålig känsla och fokusera på något annat istället.
• Gör goda gärningar. När vi behandlar andra bra och hjälper andra får vi en känsla av att det vi gör har betydelse för någon annan och det kan även stärka en själv.
• Våga prata ut om dina känslor.
• Be om hjälp. Alla människor behöver hjälp. Vi är flockdjur och genom att hjälpa varandra har vi överlevt och fortsätter att överleva. Vi behöver alla be om hjälp ibland.
• Skriv ner jobbiga tankar och känslor för att få ut dom ur ditt huvud och ner på ett papper.
• Skriv tacksamhetsdagbok. Skriv ner 3 saker varje kväll som du är tacksam för. Det finns vetenskaplig forskning som visar att det här är en metod som hjälper folk att bli lyckligare på långsikt. Det kan vara små saker. T.ex. Solen sken idag. Min kompis gav mig ett tuggummi. Det gick bra i ett prov. Att skriva upp saker som man är tacksam för hjälper en att hitta glädje i små saker.
Här var några exempel på saker som kan stöda din mentala hälsa. Om du känner att du i alla fall kan pröva något nytt på den här listan är det redan ett steg i rätt riktning. Du ska inte känna någon press över att du skulle behöva bli världens lyckligaste person, eller att din livslust måste komma tillbaka direkt. Ta det ett steg i taget och låt det ta den tid det tar. Ibland kan det verka som att alla andra är så lyckliga och har livet på koll och då kan det kännas som att man själv också borde känna så. Men man bör komma ihåg att vi människor är väldigt duktiga på att dölja våra problem och våra känslor så man ska akta sig för att jämföra sig med andra eftersom man aldrig kan veta vad någon annan går igenom. Därför är det också så viktigt att vi vågar prata med varandra. Det är okej att inte alltid må bra men det är viktigt att du försöker göra vad du kan och orkar för att börja må bättre. Även om det är väldigt små steg åt gången. Du ska vara väldigt stolt över att du tog kontakt hit till decibel. Det är helt klart ett steg i rätt riktning så fortsätt så.
Jag hoppas verkligen att du i första hand vågar börja prata om dina känslor och be om hjälp. Jag förstår att saker och ting känns väldigt hopplöst just nu men det kommer inte kännas så för all framtid. Fortsätt kämpa och låt inte eventuella motgångar slå ner dig totalt. Så länge ditt hjärta slår och du har luft i dina lungor kommer du att klara dig. Kom ihåg att du inte är ensam och det finns människor som mer än gärna hjälper dig och bär dig ifall det blir för tungt.
Kram!
/Rosanna