Jätte orolig
07.05.2023
Hej! Jag är jätte orolig att jag är gravid. Jag tog ett akut ppiller för två veckor sedan(ca 4-5 timmar efter oskyddat sex), jag skickade in en fråga då och ni sa att chansen att jag är gravid är liten. Eftersom jag även går på ppiller men hade glömt att ta dagen före så precis innan samlaget tog jag pillret jag skulle ta dagen före. Jag har lite ont i mina bröstvårtor men kan man få symptom redan om 2 veckor, jag har haft ont i bröstvårtorna förut??Om ca en vecka ska jag ga ett graviditetstest och är så otroligt rädd. Om jag är gravid vill jag göra en abort, behöver man berätta för föräldrar eller går det att man berättar för syskon eller en vän?? Jag är så rädd snälla hjälp mig att lugna mig.

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.05.2023
Hej igen,
Förstår att du är jätte orolig! Ta några riktigt djupa andetag! Precis som jag tidigare skrev, så har du gjort allt du kan göra, det som är kvar är nu graviditetstestet! Det är jätte jobbigt, jag förstår det. Men som jag skrev så är chansen ytterst liten, nästan obefintlig! Men just i detta nu, försök inte tänka så mycket! Tankarna spinner iväg och du drabbas av panikkänslor och övertänker saker och ting. Allt kommer ordna sig, jag lovar! Nej, du behöver inte berätta för en vuxen men det är alltid bra att berätta för någon, en vän eller ett syskon.
Kram på dig!
Malin Wiik-Norrman