Kommunikation
12.03.2023
Hej! Jag vill ha tips på hur man kommunicera i en (kompis och kärlek) relation. Hur gör man det bäst?
Har svårt att uttrycka känslor etc. Hej
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
17.03.2023
Hej!
Tack för din fråga, den är både intressant och väldigt öppen!
Vi människor använder oss av olika sätt att kommunicera och vissa metoder passar väldigt bra för somliga medan samma metoder inte passar alls för andra. Det finns egentligen inget tydligt rätt eller fel när det kommer till kommunikation med människorna man har runt sig utan det är något som växer fram ganska naturligt beroende på vilka sammanhang man befinner sig i. Men det finns såklart allmänna riktlinjer som brukar ha positiv inverkan på vänskaps- samt kärleksrelationer och dessa metoder kan det vara bra att känna till och ha i bakhuvudet när man umgås med andra människor.
Det allra viktigaste för god kommunikation är att man är ärlig och tydlig med hur man tänker och känner. Det lägger en god grund att bygga upp en relation på. Du är redan på god väg om du kan erkänna för dig själv att du behöver bli bättre på att kommunicera. Det är också något du kan vara helt ärlig med även till andra människor. Om någon uttrycker att du är dålig på att kommunicera kan du be dem utveckla på vilket sätt dom anser att du kommunicerar dåligt och sedan be dem tala om för dig vad exakt dom känner att dom skulle behöva från din sida för att upprätthålla en bra kommunikation och relation.
Håll en god ton och var saklig. Det kanske kan verka uppenbart men ibland är man så van vid sättet man talar på att man kanske inte inser att man kanske har ett visst sätt att prata på som gör att folk lätt missförstår en eller att man har ett tonläge som kan tolkas på ett visst sätt. Om man har en känsla av att man ofta blir missförstådd kan man försöka tänka på sättet man kommunicerar på och tonläget man har. Kom även ihåg att det är viktigt att man försöker hålla en god ton även om man diskuterar svåra ämnen som kanske väcker starka känslor. En person som kan hålla sig lugn och saklig även i laddade diskussioner har ofta större framgång i att få folk att lyssna.
Kommunikation går ut på att lyssna lika mycket som det går ut på att prata. Genom att du tydligt visar att du lyssnar till det vad den andra säger kommer dom att få känslan av att du är intresserad av det som dom pratar om. Minns att hålla fokusen på personen som talar, visa med ditt kroppsspråk att du är intresserad (nicka, luta dig lite framåt, håll ögonkontakt). Många i dagens läge sitter ibland och bläddrar på telefonen när någon annan talar och det finns inget tydligare sätt att visa att man absolut inte bryr sig om vad den andra säger än så.
Ställ följdfrågor när någon berättar något för dig. Det här är ett sätt att visa att du är intresserad och vill veta mer. Om det är något som personen pratar om som du känner igen dig i kan du också berätta om dina egna erfarenheter eller känslor och tankar. Kommunikation går åt båda hållen och i en hälsosam diskussion säger och lyssnar båda parterna ungefär lika mycket. Ibland har man ju dock inget att tillägga i en diskussion och ibland är det viktigt att man mest bara lyssnar men då kan man iallafall visa intresse med sitt kroppsspråk och genom att ställa frågor.
Visa att du är sympatisk till det som andra berättar för dig. Det behöver inte betyda att du alltid håller med om vad den andra säger men om du ger ett intryck av att ha förståelse till personens känslor, tankar och situation även om du är av en annan åsikt finns det också en större chans att personen är mer sympatisk mot dig.
Om det är något du inte förstår, eller något du tar illa upp av dra inte förhastade slutsatser utan fråga först om du har förstått rätt. Eftersom vi människor som sagt har olika sätt att kommunicera på kan det ibland uppstå konflikter enbart på grund av en brist i kommunikationen eller missförstånd. T.ex. använder sig en del människor av sarkasm när dom talar och då kan det ibland gå fel ifall man är en person som inte har mycket erfarenhet eller förståelse för sarkasm.
Undvik beskyllande i konflikter, tala från ditt eget perspektiv t.ex. ”när du gör/säger så där så får det mig att känna så här”, om du vill lösa en konflikt är det bättre att säga t.ex. ”när du gör så där  KÄNNER JAG att du inte bryr dig därför att... etc.” istället för ”DU bryr dig inte!!”. Utgå alltid från ditt eget perspektiv när du kommunicerar ditt missnöje med någon eller något.  På så sätt visar du att du är öppen för en diskussion istället för att du bara beskyller personen som du anser att har gjort fel. Om man använder sig av den här metoden är det mindre risk för att den andra blir defensiv och konflikten eskalerar.
Du nämnde att ditt främsta problem är att du har svårt med att uttrycka känslor. Det är ett väldigt vanligt problem och du är långt ifrån ensam att kämpa med det. Det finns ingen quick-fix- metod utan det är mera av en vanesak. Det svåraste är att komma över den första tröskeln och våga börja prata och visa hur man känner. Du kan försöka tänka så här, om en person öppnar upp för dig om hur dom känner så bör du ge något tillbaka. Det betyder inte att du ska säga eller tänka samma sak som den andra personen men du behöver vara ungefär lika sårbar som den andra. Det är så man skapar förtroende för varandra och lägger grunden för en bra, hälsosam och jämlik relation. Sårbarhet är något som borde gå båda vägarna i både vänskaps- och kärleksrelationer. När någon delar med sig av sina känslor eller tankar är det som att dom ger dig en bit av sig själv. Och därför kan det kännas väldigt tungt när man inte får tillbaka det som man ger till någon annan. Du kan tänka att det är som ett utbyte eller en gåva. Vad kan du dela med dig av som ungefär motsvarar det som någon annan berättat för dig? Vad kan du ge tillbaka när någon gett dig en gåva? Vad kan du säga för att personen du har en konversation med känner att du är sympatisk och förstående och att du litar på hen precis som hen litar på dig?
Du behöver inte känna att det här är något som du behöver bli expert på genast eller känna press att du måste börja öppna dig om precis allt för varenda person i ditt liv. Men du kan börja öva på att vara mer öppen med dina tankar och känslor med människorna som står dig närmast och som redan ger av sig själv till dig. Som sagt är det här en vanesak och du ska få öva på det här helt i din egen takt.  Jag är verkligen imponerad av att du insett att det här är något du behöver hjälp med att bli bättre på. Det visar på intelligens och vilja att utvecklas. Du kan vara riktigt stolt över dig själv!
Jag hoppas att det här var till någon hjälp och att du känner att du fick någon sorts klarhet i det du frågade om!
Kram,
Rosanna