Mellanpiller
26.05.2023
Hej! Jag böt från azalia till slinda för två månader sedan, fick ingen mens vid bytet och har nu ätit två kartor slinda men inte fått någon mens vid sockerpillren. Har även kännt mig mera svullen hela andra kartan, fick lite mellanblödningar andea dagen av sockerpillren och nu är det bara lite rikligare men vit flytning så som jag hade före mens innan jag åt några piller. Är detta normalt eller finns det risk stt jag är gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.05.2023
Hej,
Det är förhållandevis vanligt då man använder Slinda att man kan få mellanblödningar - men också det att blödningarna uteblir helt så att du inte alls får någon bortfallsblödning under de dagarna du tar dina sockerpiller. Du har inte använt Slinda så länge ännu så det är omöjligt att säga hur det kommer att vara de kommande gångerna. Man brukar säga att det tar ungefär tre månader för kroppen att vänja sig vid hormonerna och att det är först efter tre månader som man vet ungefär hur de påverkar en - men givetvis kan det ske förändringar ännu efter det.
Så mitt råd just nu är att bara fortsätta äta pillren alla dagar på samma tid, precis som du ska. Bara du inte glömmer något piller så behöver du inte heller oroa dig över att vara gravid. Jag förstår att det känns lite irriterande att inte veta om man skall få någon blödning eller inte men i nuläget är det svårt att säga om det var bara nu i början som det hoppade över blödningen eller om det kommer att vara så även i framtiden. Men oavsett om du får någon bortfallsblödning eller inte, och oavsett om du har mellanblödningar eller inte så påverkar det inte skyddet.
Om du oroar dig över någonting så kan du alltid kontakta preventivrådgivningen eller barnmorskan/läkaren som skrev ut pillren till dig.
Kram,
Tessi