Nu har mit liv gått uta hälvetet
14.03.2023
Nåhej lång story så hoppas ni sitter bekvämt.
Det började med att jag kände mig ensam så jag scrollade dagligen på tiktok och så följde jag några som har samma intressen som jag (jag är en "furry" och det var han också så det är lite svårare att hitta någon med samma intresse). Nå han följde mig tillbaka och så började vi prata på engelska. Fick reda på att han var 15 och bor i pålen och jag bar nöjd och fortsatte att prata med honnom. Sedan blev det fråga om vi skulle se varandra så då flyttade vi oss till Instagram. Vi skickade några bilder år varandra och började prata bara oftare och oftare och tillsist frågade jag honom om han ville bli ihop, han sa ja och vi blev då pojkvänner och började prata mera kärleksfullt. Efter det blev det mera sexuella saker och tillsist blev det att vi skickade nakna bilder åt varandra. Det fortsatte bi med i en tid och det blev allt vanligare och vanligare och vi började också prata om allt möjligt vi skulle göra när vi träffades allt från sexuella saker till normala. Vi fortsatte att sällskapa och allting var bra och jag var ju superglad jag som sökte en vänn har nu en jättesöt pojkvänn. Nå vi började skikka allt möjligt till varandra olika "furry" bilder mm. Nå nu idag säger han att han måste säga en viktig sak, då visar det sig att HAN ÄR 12 ÅR GAMMAL och mamma har hittat våra konversationer och är förbannad och hotar starkt med att polisanmäla mig i pålen och gud vet vad som händer åt mig. De försöker spåra ner mig anklagar mig för att vara pedofil att jag säkert är 20 jag borde i fängelset och utplånas och förtjänar inte att leva. Jag har försökt prata med dem att deras sån ljög och sa han bar 15 men de bryr sig skit i det och nu ät jag helt panikslagen vafan skall jag göra. Jag har försökt konversera mänskligt men ingenting går fram. Kommer polisen och knackar på min dörr om 3 dagar eller vad kommer hända?? Ingen vet av att jag är gay eller en furry. Vafan skall jag göra hjälp. Jag har planerat att kommer någon tar jag mitt liv jag kann inte leva såhär. Furry

Ungdomsinformatör Kix svarar
28.03.2023
Hej!
Jättebra att du skrev in. Jag kan verkligen förstå att din situation är jobbig och att den ger dig mycket stress. Vi tog in två experter angående den här frågan, eftersom den är knepig när det gäller lagar, internet, och en händelse utomlands.
Så här skriver Nathalie från Brottsofferjouren:
Situationen är väldigt knepigt när det är utomlands, och om det är så att pojken är 12 år så beror det helt på Polens lagar och vad som är brott där, och så vidare. Sällan leder däremot såna här saker (sånt som sker utomlands via nätet) till något mera men det är svårt att säga. Däremot kan det här också vara ett bedrägeriförsök, jag har sett liknande förr. Dvs. att personen som du talat med i Polen egentligen är en bedragare och kan börja pressa efter pengar för att inte anmäla händelsen. Så direkt om de börjar begära pengar ska du anmäla, jag skulle också rekommendera att redan nu prata med/konsultera med en polis här i landet om vad som hänt. Killen som ljugit om sin ålder har ju heller inte agerat rätt.
Sen pratade vi också med polisen om ditt fall, som säger så här:
Här kan man inte säkert veta någonting om vem personen är som finns i Polen, om personen ens finns i Polen. Det går att spekulera en massa och fundera på alla möjliga scenarion men i och med att det inte går att få fram säkra fakta så skulle jag rekommendera att helt enkelt bara bryta kontakten med personen ifråga och blockera honom på olika plattformar. Det kan finnas en möjlighet att allting är uppbyggt som ett sätt att försöka utöva utpressning.
Utgående från vad som berättats så har jag väldigt svårt att se att det skulle uppstå en situation där polisen skulle komma och ”knacka på dörren”.
Hoppas dessa svar gav dig i alla fall lite mera lugn!
Du har säkert massvis med känslor kring det - rädsla för vad som kan hända, ilska för att killen ljög för dig, och sorg för att någon som du var kär i visade sig vara något annat än du trott. Du har rättigheten att få känna alla dessa känslor. Eftersom denna upplevelse har varit mycket stressande för dig så skulle det vara bra om du hittade någon som du kände vore trygg nog att prata med om detta. Jag förstår att det inte känns så lätt eftersom mycket av det är väldigt privata saker. Men kom ihåg att exempelvis psykologer har tystnadsplikt! Det går också att chatta anonymt exempelvis på Ärligt Talat-chatten eller på Sekasins svenska chatt
Ta hand om dig,
Kram, Kix