Gynekolog
05.06.2025
Hej! Jag måste ha en tid till en gynekolog i jakobstadsområdet men vet inte hur jag ska göra eller vad jag ska säga. Jag har högst troligt microparous hymen. Vill veta exakt vilka steg, vart jag ska ringa/skicka och vad jag ska säga, lämna inte bort ett enda steg. Jag vet ingenting om sådant och jag tar helsy int hjälp av mamma (vill int ens att hon ska veta att jag åker). Kostar detta? Och jag provade boka på någon sida men de verkar inte ha tider. Jag vill egentligen inte göra detta alls men jag tror inte jag har något annat val? ????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.06.2025
Hej,
För att få en tid till en gynekolog skall du ringa till preventivrådgivningen på ditt område. Deras kontaktuppgifter hittar du här. Kom ihåg att sommaren innebär att många tjänster fungerar lite annorlunda så ring gärna så fort som möjligt för att undvika semestertiderna. Vid telefonnumret ser du även vilka telefontider som gäller vid din mottagning.
Då du ringer dit får du säga precis som det är, att du vill bli undersökt eftersom du misstänker att din mödomshinna nästan helt och hållet täcker slidöppningen. Barnmorskan/hälsovårdaren som svarar kommer antagligen då att ställa frågor angående din mens och din pubertetsutveckling i allmänhet. Sedan tar barnmorskan ställning till om det är en undersökning som en barnmorska kan göra eller om du behöver tid till en gynekolog. Du kommer att märka under samtalet med barnmorskan att detta är ämnen som är bekväma för hen att tala om, så det finns ingen anledning för dig att uppleva att ämnet skulle vara pinsamt eller "förbjudet". För barnmorskor och gynekologer som talar om kvinnors underliv hela dagarna så är det verkligen ingenting konstigt alls. Tyvärr kan jag inte svara mer exakt på vad barnmorskan kommer att fråga, men förhoppningsvis bokar ni en tid då ni kan diskutera saken vidare.
Om besöket görs via den offentliga vården (dvs de kontaktuppgifter som finns i länken) så kostar det ingenting. Om man går privat så kostar det, dock kan jag inte svara på exakt hur mycket eftersom olika privata läkarstationer har helt olika prislistor. Men börja med att ringa till den offentliga vården där de har en skyldighet att hjälpa dig.
Oroa dig inte. På preventivrådgivninen talar de med tjejer som dig alla dagar.
Kram,
Tessi