Porr, skadligt
14.05.2023
Jag är en pojke på 15 år och har kollat på porr sedan jag var 14. Jag undrar om det är skadligt mentalt att kolla på porr. Jag kollar på det åtminstone en gång i veckan, oftast två. Jag onanerar alltid när jag kollar och jag ser bara på "vanliga" videor altså inget våldsamt eller misshandlande. Jag har börjat märka att jag tänker ofta på sex och fantiserar ofta om att ha sex med personer i min omgivning. Är detta ohälsosamt och isåfall vad ska jag göra åt det? Joodå
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
15.05.2023
Hej!
Tack för din fråga. Jag tycker det är imponerande att du har funderat på det här och att du skriver om dina tankar här i vår frågetjänst. Det visar att du är väldigt ansvarstagande och har en god självinsikt.
Det är inte fel eller skadligt att kolla på porr i sig men som du själv skriver ska man gärna undvika sådant som är våldsamt eftersom det kan ge en vriden bild av hur sex är på riktigt (speciellt om man är ung). Jag tycker att 1-2 gånger i veckan låter väldigt hälsosamt, och det är helt vanligt att man i din ålder börjar lägga märke till personer som man är attraherad av och det behöver inte alls ha något med porren att göra.
Du måste känna efter själv hur det känns när du tittar på porr och avgöra för dig själv ifall det har negativa effekter på dig och din psykiska hälsa. Det att du ofta tänker på sex är inte ett problem. Ifall det skulle gå över styr så att du inte kan tänka på något annat och du ofta har svårt att koncentrera dig på grund av att du bara tänker på sex, eller att du stannar hemma och börjar undvika saker för att du bara vill titta på porr kan det vara ett problem och då kan du behöva ta paus från porren ett tag. Men baserat på det du skriver tror jag inte att du behöver oroa dig.
Om du är orolig för att porren gör att du blir lite ”avtrubbad” till sex eller om du oroar dig för att inte kunna känna njutning utan porr så rekommenderar jag att du med jämna mellanrum försöker onanera utan att titta på porr och istället använda din fantasi.
Kom ihåg att det du ser i porrfilmer inte direkt speglar hur det är i verkligheten. Personer som medverkar i porrfilmer ser ofta inte ut som dom flesta vanliga människor och det är bra att veta så att man inte börjar jämföra sin egen kropp eller någon annans kropp med en porrstjärnas. Om du någon gång har sex ska du inte vara förvånad när personen inte alls ser ut, eller uppför sig som människorna som du sett i porrvideon. Det kan även vara bra att känna till att porrvideon är lite som actionfilmer för sex. Det ska se roligt och sexigt ut men det behöver inte betyda att sexpositionerna och teknikerna som används känns så värst sköna i verkligheten.
Jag tycker inte att du behöver oroa dig för ditt porrtittande eller för dina tankar. I mina öron låter du som en helt vanlig och vettig tonårspojke. Fortsätt använda ditt sunda förnuft och kom ihåg att du alltid får vända dig till vår frågetjänst ifall du funderar på något.
Kram!
Rosanna