Preventivmedel
02.05.2023
Hej! Jag har gått på ppiller nu i ca 2 år och det senaste halvåret har jag blivit sexuellt aktiv. Problemet är att jag har ganska svårt att ta mina ppiller, jag glömmer ofta fast jag har alarm. Det resulterar i om jag har sex utan kondom (vilket inte händer jätte ofta) tar jag ett dagen efter piller, för att jag har glömt ppillret eller nått liknande. Jag har funderat på att börja ta något annat preventivmedel som jag inte behöver komma ihåg lika ofta. Jag har hört om pstav och pring och sånt, men pring hade min kompis och hon sa den var jätte problematisk. Finns det några andra preventivmedel och kan ni berätta lite om dom?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
05.05.2023
Hej,
Du tänker helt rätt! Du behöver nog byta, det är inget bra alternativ för dig om du glömmer ofta!
Det finns egentligen 4 alternativ som man inte behöver komma ihåg så mycket med; p-ring, p-stav, spiral och p-plåster. Inget är egentligen krångligt, och det kan man heller inte veta förrän man har provat!
P-ring och p-plåster är två väldigt bra alternativ att prova först, i och med att du behöver komma ihåg mindre. P-ring lägger du upp i vaginan en gång i månaden, där sitter den i 3 veckor och sen tas den ut och du får en blödning. P-plåster byter du en gång i veckan, och har plåster i allt som allt 3 veckor och därefter en fri vecka där du får blödning.
När det kommer till spiral behöver du inte minnas något alls, då läggs den på plats, genom vaginan in i livmodern, där den sitter i 5 års tid. P-stav lägger man in under huden i underarmen och sen sitter den där i 3 år. Jag tycker du ska kontakta den som skrivit ut dina p-piller för att diskutera alla alternativ, så snart som möjligt, så du får prova dig fram och hitta det som passar dig! Preventivrådgivningen är bästa platsen att prata om just det här! Kom ihåg att din och dina kompisars kroppar inte är lika, vilket betyder att trots att någon tycker nåt är krångligt eller inte bra så kan det vara toppen för dig! Lycka till!
Kram!
Malin