Religion
21.05.2023
Jag har gått igenom ganska mycket på sistone till den punkten att nu allt jag vill är att dö, och inget mer. Andra när de gått igenom något så har de svängt sig till Gud och gjort deras tro större men jag kan inte det för jag har börjat förlora så mycket hopp om att Gud är äkta osv men jag vill verkligen vara kristen! Hur ska jag göra? Maja
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
02.06.2023
Min Vän, Gud finns i människomötena. Så tänker jag. Du behöver inte söka i nån speciell religion eller tro eller andlig upplevelse.
Överallt där det finns mänsklig godhet och värme är Gud nära. Och när vi lider och har det hemskt tungt kan vi söka tröst hos människor som vill hjälpa. Gud möter oss i människan, i kramen, i det lyssnande örat, i allt som får dig att må bra och vilja leva. Gud är den stora Hjälpare och allt i världen som hjälper och stöder oss människor är Guds gåvor. Ingen skillnad på om det är hjälp från en kristen eller hindu eller präst eller gatusopare.
Tack att du berättar om det mycket allvarliga. Att du inte orkar leva. När man känner sig så utmattad av livet, då söker man hjälp. Mig har hjälpt att prata med vänner och en terapeut, då jag inte ville leva. Men det tog lång tid. I sakta mak vändes livet till det bättre. Det finns människor som vill dig väl och vill se dig blomma och trivas med livet. Sök dig till dem. Och sätt en gräns mellan dig och det som gjort dig illa eller tyngt ner dig. Ett sätt att dra gräns är att öka på hjälpen, tala med nån du litar på eller nån neutral hjälpare t. ex. hälsovårdaren, studiehandledare, studiepsykolog. Då ökar det som stöder dig. Alla människor behöver varandras hjälp ibland och vi är sårbara och orkeslösa då och då. Det har vi rätt att vara. Det är mänskligt. Och Gud är bara kärlek och god närhet, omsorg och ro. I Gud finns inga krav på att du ska vara annorlunda än den du är innerst inne.
När man känner att man inte orkar är det ett svårt men sunt sätt att reagera på något som på riktigt är för mycket, som gått fel. Lyssna på den känslan för den är ditt inre som berättar åt dig att det nu är dags att bry dig mera om dig själv och ditt välmående. Också du får må bra och trivas med livet. "Ta ingen skit". Och jag vet att det är lättare sagt än gjort. Men vi övar. Varje dag. Tillsammans gör vi det.
Kram - Monika